اخبار سیاسی:

پایان دور دوم مذاکرات ایران و ۱+۵ در آلماتی+ تکمیلی

1403-08-01 03:08:31
0
7

دور دوم مذاکرات ایران و کشورهای 1+5 دقایقی پیش به پایان رسید. بر اساس گزارش ها، دراین دور توافق شد که مذاکرات کارشناسی در استانبول و دور بعدی مذاکرات ایران و 1+5 در آلماتی برگزار شود. در همین حال، یک منبع ایرانی نزدیک به مذاکرات گفت ایران پیشنهاد جدیدی از گروه 1+5 دریافت نکرده بلکه پس از 8 ماه پاسخ پیشنهادهای خود در اجلاس مسکو را گرفته است.

 

به گزارش کلاله خبر،دیدار دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران و مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا لحظاتی پیش پایان یافت و سعید جلیلی در حال حاضر با وزیر خارجه قزاقستان در حال گفت‌وگو است.

کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان پیش از آغاز این دور از مذاکرات در ساعت 9:30 به وقت قزاقستان (7 صبح به وقت تهران) ملاقات و گفت‌وگو کردند که لحظاتی پیش پایان پذیرفت.

ما ژائوشو نماینده چین، ویندی شرمن نماینده آمریکا، ژاک او دبیر نماینده فرانسه، سایمون گس نماینده انگلیس و هانس دیتر لوکاس نماینده آلمان در گروه 1+5 به همراه کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با سعید جلیلی نماینده جمهوری اسلامی ایران برای دومین روز بر سر میز مذاکره حضور دارند.

دور اول مذاکرات آلماتی دیروز (سه‌شنبه) ساعت 13:30 به وقت قزاقستان آغاز و نمایندگان ایران و 1+5 به مدت سه ساعت به رایزنی و تبادل نظر پرداختند و توافق کردند که ادامه مذاکرات روز چهارشنبه از سر گرفته شود.

گفتنی است جمهوری اسلامی ایران با یک پیشنهاد جامع در نشست آلماتی حضور دارد.

یک منبع نزدیک به هیئت ایرانی گفت: «پیشنهاد ما طیفی از گزینه‌ها را شامل می‌شود. بسته به اینکه چه پیشنهادی از جانب طرف مقابل دریافت کنیم، نسخه‌های متفاوتی از پیشنهاد جدید قابل عرضه است اما در هر حال، ایران پیشنهاد جدیدی خواهد داشت».

این منبع اضافه کرد: «هدف ما در این پیشنهاد این است که ببینیم واقعا غربی‌ها نگران ماهیت برنامه هسته‌ای ایران هستند یا اینکه این موضوع را ابزار باج خواهی قرار داده‌اند».

پس از پایان مذاکرات ایران و 1+5، ایران درباره مذاکرات و نتایج آن بیانیه‌ای مکتوب منتشر می‌کند.

  در مذاکرات قبلی معمول بوده است که ایران دیدگاه‌ها و نظراتش درباره مذاکرات را از سوی سعید جلیلی، مذاکره کننده ارشد ایران با 1+5 در کنفرانسی خبری بیان می‌کرد.

مذاکرات آلماتی در دور نهایی پیش از ظهر امروز (چهارشنبه) پایان می‌یابد و پس از آن دو طرف در کنفرانس های خبری جداگانه به سوالات خبرنگاران و رسانه‌های گروهی حاضر در محل کنفرانس خبری پاسخ می‌دهند.

تکمیلی

مذاکرات نمایندگان ایران و گروه 1+5 در آلماتی قزاقستان لحظاتی پیش پایان یافت. بر اساس گزارش ها، دراین دور توافق شد که مذاکرات کارشناسی در استانبول و دور بعدی مذاکرات ایران و 1+5 در آلماتی برگزار شود.

در همین حال، یک منبع ایرانی نزدیک به مذاکرات گفت: ایران پیشنهاد جدیدی از گروه 1+5 دریافت نکرده بلکه پس از 8 ماه پاسخ پیشنهادهای خود در اجلاس مسکو را گرفته است.

این دیپلمات که در پاسخ به برخی اخبار منتشر شده از جانب منابع غربی دریاره ارائه یک پیشنهاد جدید به ایران سخن می گفت، گفت: صورت صحیح مسئله این است که گروه 1+5 پیشنهاد بغداد را به گونه ای بازنویسی کرده است که پاسخی به پیشنهاد مسکو باشد. بنابراین آنچه روز سه شنبه به تیم ایرانی ارائه شد یک پاسخ است نه یک پیشنهاد جدید.

این دیپلمات اضافه کرد: اینکه این پاسخ تا چه حد قابل قبول است محتاج بررسی است.

قرار است طرفین مذاکرات امروز در کنفرانس های خبری به طور جداگانه دیدگاه های خود درباره مذاکرات و نتایج آن را بیان کنند. در این راستا، نشست خبری سعید جلیلی، رئیس هیئت مذاکره کننده ایرانی، ساعت 12 به وقت تهران برگزار خواهد شد. /تابناک

نظرات

متاسفانه نظری هنوز درباره این مطلب منتشر نشده

ثبت دیدگاه

خانه شهرستان گلستان اخبار