اخبار سیاسی:

مهمترین عناوین سیاسی؛ از پیشنهاد بی سابقه آمریکا به ایران تا برنده مذاکرات هسته ای

1403-07-02 08:07:20
0
43

پیشنهاد بی سابقه آمریکا به ایران؟!/ افکار ابلهانه اوباما به روایت واشنگتن پست/ برنده مذاکرات هسته ای

 

کلاله خبر،در آستانه دور جدید مذاکرات ایران و گروه 1+5، سخنگوی فارسی زبان آمریکا، مصاحبه های متعددی را انجام داده و سخنانی تامل برانگیز را به زبان رانده است. این اظهارات هرچند ظاهری خوشایند و منطقی دارد اما در تضادی کامل با عملکرد مقامات سیاسی آمریکا بوده و ناظران سیاسی بر این باورند که هدف کاخ سفید از راه انداختن این مصاحبه ها، تاثیرگذاری بر افکار عمومی مردم ایران است.

در همین راستا آقای "آلن آیر"، طی مصاحبه ای مفصل با شبکه صدای آمریکا (VOA) از "روحیه برابری و حسن نیت"، "تعامل و همکاری"، "توافق بلند مدت و پایدار و جامع" و ... سخن گفت که جام نیوز در گزارشی با عنوان "سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: روی حرف مقام معظم رهبری آیت الله العظمی خامنه ای حرفی نمی زنم؛ اما..." به آن پرداخت.

جو بایدن، معاون رئیس جمهور آمریکا نیز پیشتر از "آمادگی کشورش برای مذاکره مستقیم با ایران" سخن گفته بود اما اظهارات وی دقیقا دو روز بعد از دور جدید تحریم های کنگره آمریکا علیه ایران معنای روشنی داشت: "ادامه سیاست چماق و هویج".

اما، سخنگوی فارسی زبان کاخ سفید، این بار میهمان رادیو فردا (radiofarda) شده و با این رسانه وابسته به دولت آمریکا به گفتگو نشسته است.

وی در این مصاحبه هم سخنانی مشابه آنچه به صدای آمریکا گفته را تکرار کرده و تاکید می کند: «ایران هم مثل ما – یعنی هر دو طرف- باید با جدیت و روحیه برابری و حسن نیت و احترام متقابل  به قزاقستان بروند، تا هر دو طرف،  با تعامل و همکاری حداقل  به سوی یک توافق بلندمدت و پایدار و مورد قبول حرکت کرده باشیم.»

آقای آلن در پاسخ به این سوال گزارشگر رادیو فردا که "آیا در دیدار ایران و کشورهای 1+5 در قزاقستان، آمریکا و کشورهای دیگر پیشنهاد جدیدی برای ایران دارند؟" به کلی گویی روی آورده و اظهار داشت: «نمی‌توانم به جزییات بسته پیشنهادی‌مان بپردازم. ولی اصل مطلب این است که اگر ایران تعهدات خود را در مورد داشتن برنامه صلح‌آمیز و غیر نظامی انجام دهد، در قبال آن آمریکا و جامعه بین‌المللی نیز تحریم‌ها را لغو خواهند کرد.»

وی در مورد منظورش از "پایبندی ایران به تعهدات خود" توضیحی نداد و از همکاری گسترده ایران با آژانس بین المللی انرژی هسته ای در سال های گذشته نیز سخنی به زبان نیاورد.

در ادامه رادیو فردا به "گزارش مرکز وودرو ویلسون مبنی بر اینکه دلیل اصلی کمبود دارو در ایران تحریم‌های غرب است" اشاره کرده و نظر سخنگوی دولت آمریکا را در این باره خواستار شد.

آقای آلن ضمن بیان اینکه "من این گزارش را نخوانده‌ام" مدعی شد: «برخی از دلایل نارسایی واردات دارو مربوط به سوء مدیریت داخلی در ایران است.»

وی افزود: «با این همه اگر اشکالی باشد و اگر شرکت‌هایی باشند که نمی‌خواهند داور و غذا را به ایران صادر کنند باید بگویم که ما دارو و غذا را تحریم نکرده‌ایم.»

اظهارات آقای آلن با این واکنش گزارشگر رادیو فردا مواجه شد: «بله. تحریم نکرده‌اید ولی در عمل در نقل و انتقال پول ایران مشکل اساسی وجود دارد.»

سخنگوی کاخ سفید پاسخ داد: «بله. قبول است. از این نظر ما از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کنیم تا آگاهی‌سازی کنیم و به این شرکت‌ها نشان دهیم که هیچ مانعی برای صدور دارو و غذا به ایران وجود ندارد.»

گلناز اسفندیاری از رادیو فردا در ادامه پرسید: «می‌شود بگویید که مشخصا چه اقداماتی در این مورد انجام می‌دهید که در این میان مردم بابت کمبود دارو و غذا آسیب نبینند؟» و آقای آلن باز هم از پاسخ صریح طفره رفت: «سعی می‌کنیم اگر سوء تفاهمی در مورد ماهیت این تحریم‌ها وجود دارد در این مورد آگاهی‌سازی کنیم.»

واکنش خانم اسفندیاری، مبنی بر اینکه «ولی گویا این "آگاهی‌سازی"های شما تا کنون نتیجه نداده است» نیز با این ادعای آقای آلن پاسخ داده شد: «این طور نیست. اگر به سطح صادارت دارو به ایران نسبت به سال‌های پیش نگاه کنید، متوجه می‌شوید که صادرات دارو نسبت به ده سال پیش چند برابر شده است.»

گزارشگر رادیو فردا در پایان یادآور شد: «ولی امسال صادرات دارو به ایران ۵۰ درصد کاهش یافته است.»

آقای آلن در اینجا لحن کلام خود را تغییر داده و مدعی می شود که «این تحریم‌ها نتیجه مستقیم تصمیم‌ها و سیاست‌هایی است که توسط دولتمردان ایران اتخاذ شده است.»

افکار ابلهانه اوباما به روایت واشنگتن پست

جام بین الملل؛ شبکه "فرانس24" (France24) گزارش داد: «"ریچارد کوهن" در مقاله ای برای روزنامه امریکایی "واشنگتن پست" (WashingtonPost) از به نتیجه رسیدن تحرکات امریکا برای حل بحران سوریه ابراز ناامیدی کرد.»

فرانس24 افزود: «آقای کوهن در این مقاله با انتقاد از اوباما، خود را موافق با نظر "ولی نصر" فرزند سیدحسین نصر و یکی از کارکنان سابق کاخ سفید که کتابی نیز در رابطه با سیاست اوباما تألیف کرده است، یافت و افزود: اوباما مرد سیاست خارجی نیست و افکاری "ابلهانه" در سر دارد که وی را متقاعد می کنند که راهکارهای سیاسی با سخنرانی های خوب به دست می آید.»

واشنگتن پست ادامه می دهد: «سوریه هزینه شکست های امریکا در افغانستان و عراق را می پردازد و اگر اوباما جرأت پیدا می کرد، این امکان وجود داشت که جلوی خونریزی های سوریه گرفته شود؛ ولی اوباما جرأت نکرد و ندارد که دست به اقدامی عملی بزند.»

برنده مذاکرات هسته ای/ عقب نشینی غربی ها

جام سیاسی: همزمان با مذاکرات ایران و 1+5 در آلباتی، وب سایت رادیو فردا (radiofarda)، مصاحبه ای را با آقای "ریچارد دالتون" سفیر پیشین انگلیس در ایران انجام داده و نظر وی را در مورد روند مذاکرات خواستار شده است.

میهمان رادیو فردا، می گوید "به گفتگوهای آلباتی خوشبین نیستم" و دلیل اصلی آن را هم "سیاست‌های دوپهلوی آمریکا و اسرائیل در قبال ایران" می داند.

رادیو فردا، مصاحبه خود را با این سوال که "آقای دالتون، شما در سال‌های مهمی از ۱۰ سال مذاکرات هسته‌ای در تهران بودید. شما بین سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۶، سفیر بریتانیا در تهران بودید. در مقایسه با آن دوران، چه چیزی تغییر کرده است؟" آغاز می کند.

سفیر پیشین انگلیس در ایران با اشاره به "موفقیت ایران در پیشبرد برنامه هسته ای خود علیرغم تحریم های اقتصادی شدید" پاسخ داد: «خیلی چیزها تغییر کرده است. چرا که ایران توانایی هسته‌ای خود خصوصاً در زمینه غنی‌سازی اورانیوم را بسیار پیش برده‌است. در زمانی که بسیاری از اختلاف‌نظرها وجود دارد، هم اکنون تحریم‌های اقتصادی شدیدی هم بر این اعمال شده است.»

وی ایران را "برنده مذاکرات هسته ای در سال های گذشته" دانسته و با اشاره به "عقب نشینی غرب از درخواست توقف کامل غنی سازی" می افزاید: «البته یک موضوع تغییر کرده است و آن اینکه شش کشور آنچنان تأکیدی بر قطع کامل غنی‌سازی اورانیوم نمی‌کنند. هنوز صحبت‌هایی درباره قطعنامه سازمان ملل که درباره قطع موقت غنی‌سازی هست مطرح می‌شود، اما همین موضوع هم این روزها آنچنان پررنگ مطرح نمی‌شود.»

آقای دالتون در واکنش به این سوال رادیو فردا که "یعنی به نظر شما تقاضا در این روزها برای قطع کامل غنی‌سازی اورانیوم، تقاضایی غیرواقعی است؟" تاکید کرد: «کاملاً غیرمنطقی است. شکی نیست که تکرار تقاضاهای مطرح شده در سال‌های ۲۰۰۵ و ۲۰۰۶ راه به جایی نخواهد برد و شش کشور هم به این نتیجه رسیده‌اند و سعی در تغییر در موضع خود دارند. اما من هنوز نشانه‌ای نمی‌بینم که آنها موضع خود را به اندازه کافی اصلاح کرده باشند تا بتوانند ایران را برای یک مذاکره بین‌المللی جلب کنند.»

میهمان رادیو فردا، دو طرف را به عدم نرمش در مذاکرات متهم کرده و ادامه داد: «ما چیزی جز اعلام تقاضاهای حداکثری از دو طرف ندیدیم. در نتیجه من نسبت به پیامد گفت‌وگوهای آلماتی خوشبین نیستم. فکر نمی‌کنم عقبگردی را شاهد باشیم، اما انتظار پیشرفت هم ندارم.»

وی در پاسخ به این سوال که "در مطلبی که شما اخیراً برای  دو ماهنامه چتم هاوس نوشتید، از سیاست‌های دوپهلوی آمریکا و اسرائیل صحبت کردید. ممکن است این نظر خود را کمی توضیح بدهید؟" نیز گفت: «به نظر من از اینجا به بعد نمی‌توان انتظار پیشرفت در مذاکرات را داشت، در حالی که تحریم‌های تازه بر ایران اعمال شود. همچنین اگر آمریکا و اسرائیل به طرح‌هایی که به آنها نسبت داده شده، ادامه دهند از جمله ترور دانشمندان هسته‌ای ایران  -که البته آمریکا آنها را محکوم کرده- و همچنین حملات سایبری به تأسیسات هسته‌ای ایران - که نه اسرائیل و نه آمریکا دست داشتن در آن را تکذیب نکرده‌اند-.

باید قبول کنند که عدم اعتماد یک موضوع دوطرفه است. برای اینکه این اعتماد جلب شود، باید تعهد داده شود که در زمان پیش بردن مذاکرات، چنین حملاتی یا دور جدید تحریمی در کار نخواهد بود.»

آقای دالتون به اختلافات موجود بین اعضای 1+5 اشاره کرده و تصریح می کند: «در اواخر سال ۲۰۱۱، روسیه بسته‌ای پیشنهاد کرد که می‌گفت در صورت توافق، شش کشور و جامعه بین‌المللی، حق ایران برای غنی‌سازی اورانیوم در راستای یک برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای را به رسمیت می‌شناسد.

این پیشنهاد روسیه هنوز مورد قبول سایر کشورها قرار نگرفته است. به نظر من در مذاکراتی به پیچیدگی این مذاکرات، باید یک استراتژی واحد وجود داشته باشد و همچنین پیام‌های سیاسی‌ای که از سوی رهبران این کشورها فرستاده می‌شود، یکسان و واحد باشد.

این یکی از مهم‌ترین موضوعات سیاست بین‌المللی است، و شیوه‌ای که برای حل بحران در نظر گرفته می‌شود هم باید یکسان باشد. راهی که برای حل این بحران در نظر گرفته شده،  به نظر من آنچنان طراحی نشده است که به حل مشکل بیانجامد.»

رادیو فردا در پایان می پرسد "سؤال آخر اینکه، آیا شما این ۱۰ سال مذاکره را اتلاف وقت قلمداد می‌کنید، یا اینکه به نظرتان جنبه مثبتی نیز داشته است؟" و آقای دالتون، مقامات غربی را به "کنار گذاشتن زیاده خواهی" دعوت و تاکید می کند: «اتلاف وقت که نبوده، چون به هر حال موضوع مهمی است که باید به آن پرداخته شود اما این هم مشخص است که شکست خورده است. ما باید از این شکست درس بگیریم که زیاده‌خواهی نکنیم. باید بدانیم که مذاکره باید برای هر دو طرف منافعی داشته باشد.»

ریچارد دالتون، تحلیلگر ارشد در مرکز خاورمیانه و شمال آفریقا در چتم هاوس است. او ۴ سال سفیر بریتانیا در ایران بوده و مقالات متعددی در تحلیل اوضاع خاورمیانه نوشته است./جام

نظرات

متاسفانه نظری هنوز درباره این مطلب منتشر نشده

ثبت دیدگاه

خانه شهرستان گلستان اخبار