کوسه غراوی در نشست کمیته دائمی توسعه پایدار، امور مالی و تجارت IPU؛

ایران درصدد تدوین برنامه توسعه اقتصاد دیجیتال است

1403-06-29 09:06:19
0
69

نشست کمیته دائمی توسعه پایدار، امور مالی و تجارت یکصد و چهل و یکمین اجلاس بین المجالس جهانی برگزار شد.‬

به گزارش کلاله خبر به نقل از خانه ملت، نشست کمیته دائمی توسعه پایدار، امور مالی و تجارت یکصد و چهل و یکمین اجلاس بین المجالس جهانی ‪ IPU‬با حضور شهرام کوسه غراوی، عضو هیأت پارلمانی کشورمان در صربستان برگزار شد.

نماینده مردم مینودشت، کلاله و مراوه تپه در مجلس شورای اسلامی در این نشست ضمن اشاره به تدوین برنامه توسعه اقتصاد دیجیتال در جمهوری اسلامی ایران، از سرمایه گذاری های انجام شده و زیرساخت های پیش بینی شده برای بهره مندی از این فرصت سخن گفت.

وی افزود: رشد سریع فناوری و روند دیجیتالی شدن دارای آثار متعددی بویژه برای کشورهای در حال توسعه می باشد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، ادامه داد: رشد سریع فناوری و روند دیجیتالی شدن در شرایطی صورت می گیرد که جهان از مشکلات مهمی نظیر فقر، مصرف و تولید ناپایدار، نابرابری ها ( Inequality )، تغییر آب و هوا، کمبود آب، تخریب زمین، از دست دادن جنگل ها و تنوع زیستی، خشکسالی، گرد و غبار و تضعیف نظام چندجانبه گرایی و اعمال تروریسم اقتصادی از سوی برخی از کشورها رنج می برند.

کوسه غراوی تصریح کرد:‌ یکی از چالش‌های مهم جامعه بین الملل کنونی شکاف دیجیتالی موجود است؛ در حال حاضر یکی از نگرانی‌های اصلی کشورهای در حال توسعه آن است که این کشورها به عنوان تولید کننده مواد خام باقی بمانند.
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی افزود: کشورهای در حال توسعه در برابر رشد سریع فناوری و روند دیجیتالی شدن نگرانی‌های جدی دارند که باید از سوی نظام سازمان ملل متحد مورد توجه قرار گیرد.
وی تصریح کرد: کشورهای در حال توسعه برای دستیابی به اولویت‌های ملی خود در زمینه توسعه پایدار و توسعه اقتصادی خود نیاز به ظرفیت‌سازی های لازم دارند بر این اساس بایستی شرایط مساعدی برای آنها به وجود آید تا آنها بتوانند در جهت اجرای راهبردهای ملی و توسعه خود اقدام کنند.

این نماینده مردم در مجلس دهم گفت: مسئله ظرفیت سازی در حوزه های علوم، فناوری و ابتکارات برای دستیابی به توسعه پایدار مسئله بنیادین است؛ در حال حاضر عمده کشورهای در حال توسعه نیاز به حمایت های لازم برای کسب چنین ظرفیت‌هایی دارند تا بتوانند بر آن اساس در جهت اجرای برنامه‌های توسعه پایدار ملی و منطقه خود عمل کنند و در شرایط کنونی چالش اصلی بسیاری از کشورهای در حال توسعه مسئله فقر و گرسنگی است.

کوسه غراوی تصریح کرد: در چنین شرایطی کشورهای در حال توسعه و ابزارهای اجرایی لازم از جمله از طریق منابع مالی و انتقال فناوری نیاز دارند تا بتوانند به کاهش فقر و گرسنگی در جهت تولید و مصرف پایدار حرکت کنند.

وی خاطرنشان کرد: کشورهای توسعه یافته در فرآیند دستیابی به اهداف توسعه پایدار خود نیاز به زمان و فرصت کافی برای رسیدن به بهترین شکل ممکن به منظور تنظیم و تدوین اقتصاد دیجیتالی ملی با توجه به شرایط اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی خود دارند تا بتوانند بر آن اساس بهترین سیاست های ممکن را به منظور اجرای استراتژی های توسعه اقتصادی اتخاذ کنند.

نظرات

متاسفانه نظری هنوز درباره این مطلب منتشر نشده

ثبت دیدگاه

خانه شهرستان گلستان اخبار