درز اخبار محرمانه ایران پس از حضور بازرسان آژانس

1403-07-02 07:07:25
0
39

نمایندگان ایران و آژانس تاکنون هفت بار برای بررسی پرونده هسته‌ای ایران مقابل یکدیگر نشسته‌اند و امروز برای هشتمین بار در تهران با هم به گفت‌وگو خواهند نشست. ششمین دور مذاکرات ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی 23آذر ماه در تهران انجام شد.

 

به گزارش کلاله خبر،روزنامه آرمان نوشت: امروز تهران شاهد دور جدید مذاکرات با بازرسان آژانس هسته‌ای است؛ نشستی که شاید تکلیف خیلی از موضوعات را مشخص کند. آخرین ماه از زمستان91 می‌تواند پایانی بر یکی از مهم‌ترین پرونده‌های بین‌المللی باشد.

ایران و نمایندگان آژانس و گروه 1+5 باید طی دو مرحله در تهران و آلماتی رودرروی یکدیگر بنشینند تا شاید پس از مدت‌ها رایزنی در ماه‌های آغازین سال 2013 پرونده هسته‌ای ایران به نتیجه مورد رضایت دو طرف برسد.

نمایندگان ایران و آژانس تاکنون هفت بار برای بررسی پرونده هسته‌ای ایران مقابل یکدیگر نشسته‌اند و امروز برای هشتمین بار در تهران با هم به گفت‌وگو خواهند نشست. ششمین دور مذاکرات ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی 23آذر ماه در تهران انجام شد.

پس از برگزاری آن نشست، یوکیا آمانو دبیرکل ژاپنی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی طی گزارشی به پنج درخواست آژانس از ایران برای پیشرفت در مذاکرات اشاره کرد که شاید مهم‌ترین بند این درخواست‌ها که نزدیک به هشت سال است درباره آن جدال ادامه دارد بند چهارم باشد که در آن آمده بود: «آژانس مدعی است توضیحاتی در مورد ماهیت نگرانی‌های آژانس و اطلاعات در دسترس آن، در مورد پارچین و کارشناس خارجی را به ایران ارائه کرد و سوالات اولیه‌ را در این راستا به ایران ارائه کرده است که ایران تاکنون به آنها پاسخی نداده است.»

دور هفتم مذاکرات هم طی روزهای 27 و 28 دی ماه بدون نتیجه نهایی پیگیری شد و با اظهار نظرهای انجام شده توسط مسئولان آژانس گره‌های کار به نوعی کورتر شد. هرمان ناکارتس در بازگشت از تهران تاکید کرد که مسئولان ایرانی اجازه بازدید از پارچین را صادر نمی‌کنند.

واکنش‌ها به مذاکرات دور هفتم به دیگر کشورها هم کشیده شد و نتایج گفت‌وگوهای پایان دی ماه با ابراز نگرانی از سوی غرب مواجه شد؛ ویکتوریا نولاند سخنگوی وزیر خارجه آمریکا به عنوان نماینده یکی از اعضای دائم شورای امنیت بعد از این گفت‌وگو نگرانی خود را رسما اعلام کرد و روند مذاکرات را مایوس‌کننده خواند.

البته در مقابل علی اصغر سلطانیه بازدید از پارچین را نوعی جوسازی از سوی غرب دانست و گفت: «از ابتدا هم اعلام کردیم و در جلسه شورای حکام هم گفتیم که تا وقتی چارچوب کار نهایی نشود بازدید و بازرسی از مکان‌های مورد ادعا انجام نخواهد شد. ما قرار نداشتیم که در قالب مذاکرات در تهران بازدیدی صورت گیرد.»

هر چند در بحث بازدید از پارچین بین مقامات ایران و آژانس اختلاف‌نظر وجود دارد اما آنچه از هفتمین دور گفت‌وگوها حاصل شد تنها دو نکته بود: اول بی‌نتیجه بودن گفت‌وگوها؛ دوم تعیین 25بهمن ماه به عنوان تاریخ دور جدید گفت‌وگوها. امروز قرار است هشتمین دور گفت‌وگوهای ایران و آژانس در تهران برگزار شود و دو هفته دیگر ایران باید در جلسه‌ای دیگر رودرروی کشورهای 1+5 بنشیند.

گفت‌وگوهایی که امروز صورت خواهد گرفت شاید به خودی خود چندان مهم جلوه داده نشود اما می‌توان اینگونه گفت که گزارش ارائه شده نمایندگان آژانس پس از پایان دور هشتم مذاکرات با ایران می‌تواند به نوعی پیش زمینه‌ای برای موفقیت در گفت‌وگوهای هشتم اسفند با گروه 1+5 باشد.

سیستم آژانس از امنیت کافی برخوردار نیست

فریدون عباسی روز گذشته در انتقاد از سیستم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت:‌ «مدیران آژانس باید توجه کنند که متاسفانه سیستم آنها از امنیت کافی برخوردار نیست و از این‌که جمهوری اسلامی ایران این نکته را بارها گوشزد کرده، لازم است در نحوه تعامل با ایران دقت بیشتری داشته باشند».

وی همچنین با اشاره به هجمه رسانه‌های غربی علیه برنامه‌های تحقیقاتی این سازمان در دستیابی به نسل‌های پیشرفته سانتریفیوژها گفت: «تمامی فعالیت‌های سازمان انرژی اتمی ایران برابر مقررات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و تحت نظارت دوربین‌های آژانس انجام می‌شود. مطمئن باشید هرگونه اعلام رسانه‌ای درخصوص فعالیت‌های سازمان پس از اطلاع دقیق آژانس صورت می‌گیرد و در واقع رسانه‌ها چیزی را کشف نمی‌کنند. نکته جالب توجه اینجاست که نشت اخبار محرمانه کشورمان مدت کوتاهی پس از حضور بازرسان و اطلاع آن‌ها صورت می‌گیرد.»/آخرین

 

نظرات

متاسفانه نظری هنوز درباره این مطلب منتشر نشده

ثبت دیدگاه

خانه شهرستان گلستان اخبار