معرفی 3 رقم جدید بذرگندم با عملکرد بالا + فیلم

1403-06-18 04:06:36
0
144

سه رقم جدید بذر گندم که گلوتن و پروتئین بیشتری دارند و سبب افزایش کیفیت آرد می شوند برای کشت در سال زراعی جدید در اختیار کشاورزان گلستانی قرار می گیرد.

به گزارش کلاله خبر به نقل از صدا و سیمای گلستان، رئیس بخش تحقیقات زراعی و باغی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی گلستان گفت : ارقام n-91-9 ، n-91-17 و n-91-8 ارقام معرفی شده هستند.

حسن مختارپور افزود : این ارقام بین 5 تا 7 تن در هر هکتار عملکرد دارند که یک تن بیشتر از ارقام قبلی است.

وی مقاومت بالا در برابر آفات زنگ زرد و قهوه ای گندم و تنش آبی و خشکسالی را از ویژگی های مهم این ارقام بیان کرد.

مختار پور با بیان اینکه ارقام جدید برای کشت گندم در گلستان در دوره های 12 ساله جایگزین می شود گفت : تا کنون کشاورزان ده رقم جدید در استان کشت می کردند.

وی ادامه داد : رقم n-91-9 ، مروارید و احسان برای کشت در مناطق پر باران مانند کردکوی و بندرگز و ارقام n-91-9 ، n-91-8 ، مروارید و احسان برای مناطقی مانند گرگان ، علی آباد و آزادشهر مناسب است.

وی گفت : n-91-17 که تحمل خوبی نسبت به تنش خشکی داره عملکرد خوبی در مناطق کلاله ، رماوه تپه ، گنبدکاووس ، آق قلا و بندرترکمن خواهد داشت.  

وی افزود : درصد پروتئین وگلوتن بذرهای جدید به ترتیب 13/4 و 43 درصد است که وجود آن سبب افزایش کیفیت آرد و نان تولیدی می شود.

عباسی مدیر زراعت جهاد کشاورزی گلستان هم خبر داد : برای تامین بذرهای بوجاری و اصلاح شده مشکلی نداریم و بیش از 40 هزار تن بذر گندم بوجاری برای کشت در گلستان آماده است.

پارسال کشاورزان گلستانی در 400 هزار هکتار از اراضی گلستان گندم کاشتند و از این سطح حدود یک میلیون تن گندم به مراکز خرید تضمینی تحویل دادند.

نظرات

متاسفانه نظری هنوز درباره این مطلب منتشر نشده

ثبت دیدگاه

خانه شهرستان گلستان اخبار