هشت منطقه جدید نمونه گردشگری در گلستان تاسیس می شود

1403-08-01 03:08:49
0
12

معاون سرمایه گذاری میراث فرهنگی گلستان از صدور موافقتنامه تاسیس برای هشت منطقه نمونه گردشگری دراستان خبر داد.

 

به گزارش کلاله خبر،محمد اسماعیل عسگری عصر شنبه در حاشیه نمایشگاه کشفیات بدلی یگان حفاظت میراث فرهنگی استان با اشاره به این مناطق نمونه گردشگری استان ادامه داد: 3 منطقه تفرجی به عنوان مناطق نمونه گردشگری  درشهرستان بندرترکمن، دو منطقه درشهرستان بندرگز، پنج منطقه درشهرستان رامیان، چهار منطقه درشهرستان کردکوی، سه منطقه درشهرستان کلاله، هفت منطقه درشهرستان گرگان، یک منطقه درشهرستان آزادشهر، دو منطقه درشهرستان گنبد، یک منطقه درشهرستان مینودشت و دو منطقه درشهرستان علی آباد کتول به عنوان مناطق نمونه گردشگری استان گلستان معرفی شده اند.

وی در ادامه اذعان داشت: تاکنون سه منطقه نمونه گردشگری دراین استان شامل پارک جنگلی النگدره، ساحل بندرترکمن، پارک جنگلی کبودوال علی آباد دارای موافقتنامه تاسیس هستند و با تفویض اختیار صورت گرفته از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشکری، پرونده 5 منطقه نمونه گردشگری دیگر نیز شامل ساحل بندرگز، شبنم نوده خاندوز، پارک طبیعت شیرآباد، چهل چای مینودشت، آق سو کلاله تکمیل و موافقتنامه تاسیس آن ها صادرشده است.
 
مدیرکل میراث فرهنگی گلستان نیز گفت: عمارت آقامحمدخان قاجار یکی از با ارزش ترین آثار تاریخی بافت قدیم گرگان است ، که می توان از آن بعنوان یکی از کاخ های باقی مانده معماری دارالحکومه آقامحمدخان قاجار در شمال کشور یادکرد.
 
طرح مرمت عمارت تاریخی
 
قربان عباسی با اشاره به اینکه آسیب شناسی و طرح مرمت عمارت تاریخی آقامحمدخان قاجار به گروه هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد علی اباد کتول محول شده بود، افزود: پس از مطالعه و شناخت آسیب شناسی این اثر ارزشمند، عملیات اجرایی بازسازی و مرمت بنا آغاز شده تا بتوان گام ارزنده ای جهت حفظ واحیای این بنای تاریخی برداشت.
 
وی اعتبار مصوب جهت مرمت این بنای تاریخی که در زمینی به مساحت 850 مترمربع در دوطبقه قرارگرفته، را 2500 میلیون ریال از محل اعتبارات ملی عنوان کرد و ادامه داد: در فاز اول مرمت، اقداماتی همچون برداشت اندود بدنه خارجی بنا و بازسازی و مرمت پوشش سقف شیروانی حلبی بنا انجام می شود.
 
مدیرکل میراث فرهنگی گلستان نیز با برشمردن نقش مردم منطقه در وقایع انقلاب اظهار داشت: با ثبت واقعه 5 آذرماه سال 1357 در گرگان و 12 دی ماه درگالیکش  بنا داریم این حماسه های  تاریخی را در کنار 19 دی قم، 29 بهمن تبریز، یزد و کرمان  بصورت ویژه احیاء و به نسل جوان معرفی کنیم.

نمایشگاه کشفیات بدلی
 
فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان، با اشاره به برپایی نمایشگاه کشفیات بدلی یگان حفاظت این استان درایام دهه فجر در کاخ موزه گرگان گفت: کشفیات و اشیای بدلی این نمایشگاه از طریق عملیات مشترک یگان حفاظت این اداره کل و با همکاری نهاد های نظامی و انتظامی استان گلستان در نقاط جرم خیز این استان کشف و ضبط شده اند.

سرهنگ علی اصغر عقیلی با اشاره به اینکه این نمایشگاه در ایام دهه فجر در سالن طبقه دوم کاخ موزه گرگان برپاشده، افزود: این اشیا طبق کارشناسی های به عمل آمده فاقد ارزش تاریخی بوده و درحین خرید و فروش و یا نفوذ درباندهای قاچاق اشیاء عتیقه و از طریق شگردهای خاص از سودجویان کشف شده اند.

سرهنگ عقیلی در ادامه تصریح کرد: دراین راستا تعداد زیادی ادوات و فلزیاب با برندهای کشورهای بیگانه نیز کشف و ضبط شده که تعدادی ازآن ها دراین نمایشگاه به نمایش درآمده است.

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی گلستان درپایان اظهار امیدواری کرد: با شناسایی و دستگیری سودجویان و قاچاقچیان اشیای تاریخی این استان و ضبط و کشف آثار واشیای بدلی دراین استان، شاهد حفظ مواریث  تاریخی غنی و تمدن وفرهنگ اصیل این سرزمین باشیم./مهر
نظرات

متاسفانه نظری هنوز درباره این مطلب منتشر نشده

ثبت دیدگاه

خانه شهرستان گلستان اخبار