اگر استیضاح وزیر راه و شهرسازی در صحن علنی مطرح شود، دیگر نطق حمایتی پزشکیان کارساز نخواهد شد، همانطور که در استیضاح آقایان ربیعی و کرباسیان موثر واقع نشد.
به گزارش کلاله خبر به نقل از آناج، عباس آخوندی را میخواهند برای چهارمینبار استیضاح کنند و اینبار باجناقِ ناطقنوری از حمایت سهامدارش برخوردار نیست. از شانسِ بد وزیر راه و شهرسازی هم این روزها نمایندگان ملت با برکناری وزرا حال میکنند و این را میشود از عاقبت وزرای پیشین کار و اقتصاد فهمید.
آخوندی باید کمر همت خود را برای حل و فصلِ پروندهاش در کمیسیون تخصصی مجلس بهکار ببندد و منتقدان را بهطریقی قانع کند تا کار به صحنِ علنی نکشد چراکه حکایتِ وزیر راه بهمانند داستان ملخک است و اینبار بعید به نظر میرسد او را از دستانِ مجلسنشینان توان جَستن باشد.
استیضاحِ اول عباس آخوندی 72 موافق داشت، در نوبت دوم تعداد موافقان به 74 تن رسید و در استیضاح سوم 92 نماینده از 246 وکیل حاضر در صحن با ابقاء او مخالفت کردند اما بالاخره آخوندی وزیر راه و شهرسازی ماند تا علیرغم وقوع حوادثی همچون قطار تبریز_مشهد، سقوط هواپیما و نابسامانیهای موجود در حوزهی راه، مسکن و صنایع حمل و نقلِ عمومی، او را همچنان در رأس این وزارتخانه ماندگار ببینیم.
آخوندی سهمیهی ناطق نوری از دولتهای یازدهم و دوازدهم بود، برای همین هم حجتالاسلام روحانی علیرغم رضایت قلبیاش او را برای دومینبار جهت اخذ رأی اعتماد به مجلس معرفی کرد اما حال که ناطقنوری به دلایل نامعلوم بیعت خود را از باجناق برداشته است، قطعاً روحانی دلآزرده نیست.
در عینِ حال روحانی سیاستمداری زیرکی است و هیچگاه به دستِ خود وزرایش را برکنار نمیکند تا به چینش اشتباه مهرههایش اعتراف کند. احمدعلیرضا بیگی نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در تائید این موضوع به خبرنگار آناج میگوید: استیضاح وزیر کار کاملاً سیاسی بود و روحانی به دست لاریجانی و نمایندگان او را از کابینه خط زد، درحالی که ما در آن برهه معتقد بودیم اگر قرار بر پالایش کابینه باشد باید امثال آخوندی بروند.
وی میافزاید: هنوز پروندهی جانباختگان قطار تبریز_مشهد به نتیجهای نرسیده و بنده در برابر مادری که حتی پیکر فرزندش پیدا نشد تا تکهای از او را تدفین و آرام گیرد، پاسخی ندارم! وزیر راه و شهرسازی مقصر بود و در سایر حوزهها نیز عملکرد مطلوبی ندارد، نمونهاش پروژههای عمرانی آذربایجانشرقی است که علیرغم وعدههای متعدد به سرانجامی نمیرسند.
این نماینده مجلس دهم با ذکر خاطرهای از استیضاح سوم عباس آخوندی، خاطرنشان میسازد: زمانی که استیضاح وزیر راه رأی نیاورد برخی از نمایندگان با من درد دل کردند، به آنان گفتم شما در حادثهی قطار تبریز_مشهد سیاسیکاری کردید و خونهای ریخته شده را نادیده گرفتید، حال در سقوط هواپیما همان اتفاق افتاد.
از صحبتهای بیگی پیداست همچنان بر استیضاح وزیر راه و شهرسازی اصرار دارد و از هماکنون میتوان یک رأی را به حساب او گذاشت اما سایر نمایندگان استان نیز دلِ خوشی از آخوندی ندارند. شیویاری، فرهنگی، سعیدی، حسننژاد و اعزازی جزو نمایندگانی بودهاند که پیشتر در حمایت از استیضاح وزیر راه مصاحبه داشتهاند و به حذف او از دولت رأی مثبت دادهاند.
اما در این میان عباس آخوندی حامیانی دارد که در حد و اندازهی ناطقنوری برای او هزینه دادهاند و یکی از آنها نایب رئیس مجلس شورای اسلامی است. مسعود پزشکیان در استیضاحهای قبلی و حتی در حادثهی قطار تبریز_مشهد به حمایت بیچون و چرا از آخوندی پرداخت و همچنان معتقد است وزیر راه و شهرسازی در طول 5 سال مدیریتِ خود اندازهی 8 سال قبلیها کار کرده است.
سایر نمایندگان آذربایجانشرقی نیز همواره یکی به نعل و یکی به میخ زدهاند اما حداقل آقایان بیمقدار، امینی، وحدتی و خانمها زهرا ساعی و معصومه آقاپور با استناد به مواضعشان در جرگههای حامیان آخوندی قرار گرفتهاند و معلوم نیست آیا گذشت زمان نظر آنان را تغییر داده است یا خیر.
پیاده شدن عباس آخوندی از قطارِ کابینه و مسئولیت برای آذربایجانیها بهمانند یک رویاست و شاید اینبار لابیها کارساز نباشد و این اتفاق رخ دهد.
گزارش از: مجید قنبرزاده
متاسفانه نظری هنوز درباره این مطلب منتشر نشده