۱۵ اشتباه رایج جغرافیایی که همه مردم آن را باور دارند!

1403-08-02 01:08:31
0
24
۱۵ اشتباه رایج جغرافیایی که همه مردم آن را باور دارند!
<p style="text-align: justify;"><span style="font-size: 8pt; font-family: tahoma, arial, helvetica, sans-serif;">اطلاعات جغرافیایی، همه آن هایی است که ما شنیده ایم، خوانده ایم و یا حتی از دوران تحصیل به یاد داریم. اینکه در دنیا چند قاره وجود دارد، استوا کجاست و یا به چه مداری راس السرطان می گویند.</span></p>

به گزارش کلاله خبر، اطلاعات جغرافیایی، همه آن هایی است که ما شنیده ایم، خوانده ایم و یا حتی از دوران تحصیل به یاد داریم. اینکه در دنیا چند قاره وجود دارد، استوا کجاست و یا به چه مداری راس السرطان می گویند. اما همیشه اشتباهات جغرافیایی ساده تر از این حرف ها هستند. مثلا خیلی از مردم نمی دانند که استانبول پایتخت ترکیه نیست و آنکارا پایتخت این کشور است و اشتباهات جغرافیایی رایج دیگری که در میان مردم بسیار رواج دارد. الی گشت در ادامه ۲۰ مورد از این اشتباهات را آورده است. با ما همراه باشید.

نقشه جهان

شاید با خودتان بگویید که همه ما می دانیم که آفریقا یک قاره است اما باید به شما بگوییم که یکی از سوال های زیادی که در گوگل جستجو می شود، این سوال می باشد: «آیا آفریقا یک کشور است». آفریقا یک قاره است که چندین کشور را در خود جای داده و آفریقای جنوبی یک کشور در جنوب این قاره است. این موضوع با اینکه ساده به نظر می رسد، اما افراد زیادی را درگیر خود کرده است و باعث شده که یکی از اشتباهات جغرافیایی رایج میان مردم کل جهان باشد.

۲- کوه ماترهورن بلندترین کوه اروپا است.

درست است که این قله زیبا در آلپ سوئیس بی نظیر است اما حتی نزدیک به بلندترین قله در اروپا نیست. قله البروس که با ارتفاع ۱۸٫۵۱۰ فوتی در کوه های قفقاز در نزدیکی مرز روسیه و گرجستان قرار دارد، بلندترین کوه اروپاست.

۳- تورنتو پایتخت کاناداست.

تورنتو شاید بزرگترین و شناخته شده ترین شهر کانادا باشد، اما این بدان معنی نیست که پایتخت کاناداست. پایتخت کانادا حتی مونترال هم نیست! شهر اوتاوا، پایتخت این کشور است که در سال ۱۸۵۷ توسط ملکه ویکتوریا به این عنوان انتخاب شد.

تورنتو

۴- گرینلند، یک کشور مستقل است!

اشتباه است! گرینلند یک کشور خودمختار در پادشاهی دانمارک است و هرچند که از در بسیاری از موارد حکومتی جدا است، اما مستقل نیست.

۵- قله اورست نزدیک ترین قله به فضاست.

این مورد هم از اشتباهات جغرافیایی است. با این که قله اورست بلندترین قله بالاتر از سطح دریاست اما به خاطر شکل کره زمین در ناحیه استوا، کوه چیمبورازو در اکوادر دورترین نقطه از مرکز زمین نسبت به اورست است. به این صورت بهتر است این مورد را نیز به شما بگوییم که با توجه به معیارهای ارتفاع بالای سطح دریا، این کوه حتی حتی بالاترین قله در رشته کوه های آندس هم نیست.

کوه چیمبورازو

۶- مجسمه آزادی در نیویورک است.

بله! شاید جزیره لیبرتی (جایگاه مجسمه آزادی) به نیویورک سیتی تعلق داشته باشد، اما نباید این موضوع را نادیده گرفت که این جزیره جایی در شهر جرسی در ایالت نیو جرسی واقع است. جزیره لیبرتی یا همان جزیره آزادی حتی خیلی بیشتر به مرکز نیوجرسی نزدیک است تا نیویورک.

۷- بریتانیای کبیر (Great Britain) و پادشاهی بریتانیا (United Kingdom) یکی هستند.

نه دقیقا! بریتانیای کبیر، جزیره ایست که شامل انگلیس، اسکاتلند و ولز است. پادشاهی بریتانیا یک کشور مستقل در اروپای غربی است که شامل انگلستان، اسکاتلند، ولز و ایرلند شمالی است. بنابراین بریتانیای کبیر بخشی از پادشاهی بریتانیا است.

بریتانیا

۸- مصر کاملا در قاره آفریقاست.

خیر! در واقع مصر می تواند یک کشور چند قاره ای باشد. کانال سوئز (که از مصر عبور می کند) خط تقسیم بین آسیا و آفریقا است. بخش کوچکی از مصر وجود دارد که به شبه جزیره سینا معروف است، که در طرف دیگر کانال قرار دارد که به طور رسمی به عنوان آسیا شناخته می شود. باقی کشور در طرف دیگر، در آفریقا است که یک پل جزیره سینا را به باقی قسمت های مصر متصل می کند.

۹- کیپ تاون تنها پایتخت آفریقای جنوبی است.

یکی دیگر از اشتباهات جغرافیایی مردم این است که فکر می کنند، کیپ تاون پایتخت آفریقای جنوبی است، اما باید بدانید که این شهر تنها پایتخت کشور نیست. آفریقای جنوبی یکی از معدود کشورهای جهان است که دارای تنها یک پایتخت نیست. در عوض، سه پایتخت در این کشور وجود دارد، هر کدام برای یکی شاخه ای از دولتی که در کشور حاکمیت می کنند. پرتوریا پایتخت مجریه آفریقای جنوبی است. کیپ تاون پایتخت قوه مقننه است و بلومفونتین پایتخت قوه قضاییه است.

آفریقای جنوبی

۱۰- کویرها سرد هستند.

کویر یک منطقه خشک و بی گیاه است که در آن بارش کمی رخ می دهد. با این تعریف، دو مورد از بزرگترین کویرهای جهان قطب جنوب و قطب شمال هستند که بارش های بسیار کمی را در طول سال تجربه می کنند. هیچکدام از آن ها، سرد نیستند!

۱۱- ایسلند با برف پوشیده شده است.

نگذارید که این نام شما را گول بزند (Iceland به معنی سرزمین یخ). این کشور کوچک می تواند بسیار معتدل باشد. حتی برخی از زمین های کشور حتی در فصل زمستان هم برف نمی بینند. بادهای گرم اقیانوس اطلس شمالی، عموما دمای بالاتر را نسبت به اکثر مناطق جغرافیایی مشابه در جهان تامین می کنند.

۱۲- زمین، یک کره کامل است.

زمین به طور درست می تواند به عنوان یک کره پهن شده در قطبین تعریف شود: کره ای که در قطب ها نرم شده و در استوا متورم می شود. البته زمین حتی یک کره پهن شده در قطبین هم نیست! از آنجا که جرم زمین ناهموار است، کشش گرانشی در اطراف سطح زمین ایجاد می کند. شکل زمین حتی در طول زمان تغییر می کند.

کره زمین

۱۳- افغانستان در خاورمیانه است.

کشورهای آسیای مرکزی، مانند افغانستان و پاکستان، و کشورهای دریای سیاه و خزر، مانند گرجستان و ارمنستان، معمولا کشورهای خاورمیانه را تشکیل نمی دهند. این کشورها ارتباطات طولانی مدت با همسایگان خاورمیانه دارند، اما از لحاظ جغرافیایی واقعا در خاورمیانه نیستند.

۱۴- ژنو پایتخت سوییس است.

وقتی که نام سوییس به میان می آید، اولین شهرهایی که در ذهن هرکسی پدیدار می شوند، احتمالا ژنو و زوریخ است. زوریخ، بزرگترین شهر سوییس و ژنو مرکز دیپلماسی جهانی و همچنین مرکز اقتصالی است. اما هیچ کدام پایتخت سوییس نیستند. سوییس به خودی خود یک پایتخت ندارد، بلکه یک شهر فدرال دارد و آن هم شهر برن است.

برن، پایتخت سوییس

۱۵- استانبول پایتخت ترکیه است.

همانطور که در مقدمه هم گفتیم افراد زیادی این مورد از اشتباهات جغرافیایی را باور دارند. استانبول که به لحاظ تاریخی به عنوان قسطنطنیه و بیزانس شناخته می شود، پرجمعیت ترین شهر ترکیه است و مرکز اقتصادی، فرهنگی و تاریخی کشور است. این شهر همچنین شهری است میان تنگه بسفور که اروپا و آسیا را جدا می کند. با این حال، پایتخت ترکیه، استانبول نیست. آنکارا پایتخت ترکیه است که اصلا ربطی به استانبول ندارد.

نظرات

متاسفانه نظری هنوز درباره این مطلب منتشر نشده

ثبت دیدگاه

خانه شهرستان گلستان اخبار