گزارش از خیانت دو تبعه افغان به مردم گنبدکاووس؛

کشف کارگاه تولید پوشاک بچه در طویله + تصاویر

1403-06-29 01:06:49
0
80
کشف کارگاه تولید پوشاک بچه در طویله + تصاویر
<p style="text-align: justify;"><span style="font-family: tahoma,arial,helvetica,sans-serif;"><strong><span style="font-size: 8pt;">کارگاه پوشاک بچه در طویله&zwnj;ای در محله مدرسی شهرستان گنبدکاووس توسط ناظران و بازرسان فرمانداری و اداره بهزیستی کشف شد.</span></strong></span></p>

به گزارش کلاله خبر به نقل از فارس، جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد در شهرستان گنبدکاووس که مطابق تقویم جلسات این شورا برگزار شد و بر اساس برنامه قبلی مبنی بر پرداختن به موضوع اجرای طرح شهید شوشتری در مناطق آسیب‌پذیر و دریافت گزارش کار ادارات جلسه با این دستور کار اجرایی شد و روسای ادارات یک به یک به بیان عملکرد یک ماهه خود در حوزه اجرای این طرح پرداختند.

اما در حین جلسه وقتی نوبت به رئیس اداره بهزیستی شهرستان رسید به ناگاه با بیان یک جمله سکوت جلسه را فرا گرفت و همگان با تعجبی همراه با بغض و ناراحتی به توضیحات رئیس اداره بهزیستی گنبدکاووس گوش می‌کردند و حتی فرماندار ویژه شهرستان با ناراحتی و تاسف به این منظره می‌نگریست و گاه با روان نویس خود نکاتی را بر کاغذ یادداشت می‌کرد.

محمدرضا فشایی رئیس اداره بهزیستی شهرستان گنبدکاووس با اشاره به اینکه در بازدیدهای ماموران این اداره و کارشناسان فرمانداری از محلات آسیب‌پذیر به موضوعی بسیار عجیب برخورده‌اند، افزود: دو نفر از اتباع بیگانه که در این محلات ساکن بودند با استفاده از برخی اجناس و کالاهای بهداشتی غیر مطلوب در یک طویله مشغول به بسته‌بندی و ایجاد بسته‌های پوشاک بچه کرده و آنها را در بازار هفتگی به فروش می‌رساندند.

توضیحات حنیفه عصمتی کارشناس سیاسی و مبارزه با مواد مخدر فرمانداری که خود از نزدیک شاهد کشف این ماجرا بود نیز همراه با بغضی سرشار از دلسوزی برای کودکان شهرستان گنبدکاووس موجب شد تا احساسات همه حضار فوران کرده و جلسه با ابراز تاسف‌های متعدد مدیران و حتی اهالی رسانه حاضر در جلسه روبه‌رو شود.

پیگیری‌های خبرنگار فارس پس از این ماجرا برای یافتن تصاویری از این کارگاه و مشخصات آن به نتیجه رسید که بخشی از آن را در ادامه مشاهده می‌کنید و بخش دیگری از آن که دارای مشخصات افراد و محل است به دلیل بررسی‌های لازم قضایی فعلا منتشر نمی‌شود.

در بررسی خبرنگار ما مشخص شد که این پوشاک توسط این دو تبعه افغانی در محله مدرسی یا همان افغان‌آباد گنبدکاووس در یک طویله جمع آوری می‌شود که عمده این پوشاک‌ها اسقاطی و غیر قابل استفاده هستند اما این دو تبعه افغانی با جدا کردن این پوشاک از هم و بسته بندی مجدد و البته غیر بهداشتی نسبت به ظاهرسازی این پوشاک اقدام کرده و آن را برای فروش روانه بازار هفتگی گنبدکاووس در روز جمعه می‌کنند.

بنا به اظهار یکی از اهالی محل این بسته‌ها به قیمتی معادل نصف قیمت پوشاک مشابه در بازار به فروش می‌رسد که مورد استقبال بی‌نظیر مردم به ویژه افراد بی‌بضاعت نیز قرار گرفته است که بدون توجه به عواقب بهداشتی برای کودکان خود اقدام به خرید این پوشاک کرده‌اند.

هرچند این دو تبعه غیر ایرانی و برخی از اهالی این محل از خبرنگار ما خواسته‌اند با عدم انتشار این خبر بگذارند آنها به کاسبی خود ادامه دهند اما بنا بر رسالت خود نسبت به شهروندان و سلامت کودکان شهر وظیفه دانستیم با ورود به موضوع تصاویر این مکان را منتشر و هشدارهای لازم را به مردم و مسولان در این حوزه بدهیم.

نخست اینکه چگونه می‌شود در بازار رسمی هفتگی گنبدکاووس که مسوولان بارها بر نظارت بر این بازارها تاکید کرده‌اند به این سادگی یک جنس فاقد کد و برچسب بهداشت و با یک اقدام ساده بسته‌بندی بدون مجوزهای لازم به فروش می‌رسد و هیچ‌کس متوجه این موضوع نمی‌شود.اما با رخ دادن این موضوع چند نکته مهم و ضروری به ذهن متبادر می‌شود که بیان آنها خالی از لطف نخواهد بود:

دوم اینکه در شرایطی که سیاست‌های کشور به سمت افزایش جمعیت حرکت کرده و توصیه‌های رهبر معظم انقلاب و دولتمردان بر این نکته تاکید می‌کند، چرا سایر نهادها مطابق با این سیاست‌ها حرکت نکرده و در کاهش هزینه‌های نگهداری و تربیت کودک گام بر نمی‌دارند و امروز یک خانواده در ماه برای نگهداری فرزندش حداقل به 200 الی 300 هزار تومان پوشاک و شیرخشک نیازمند است و به همین دلیل تن به خرید هر نوع جنس و پوشاکی حتی اگر فاقد کد و برچسب بهداشتی باشد می‌دهد. آیا نباید نهادهای مسوول همان‌گونه وزارت بهداشت و درمان با حذف هزینه‌های زایمان طبیعی به تحقق سیاست‌های کلی کشور کمک کردند به این موضوع نیز رسیدگی کنند؟

سوم اینکه چگونه می‌شود که افرادی که دارای تابعیت غیر ایرانی هستند علاوه بر اینکه در کشور ما از امکانات و ثروت ملی ما استفاده می‌کنند حتی در فضای اشتغال نیز جای فرزندان جوان این مرز و بوم را گرفته و در بازار هفتگی برای فروش حاضر می‌شوند و از سویی به این کشور و مردمانش که سالها به آنها پناه داده‌اند خیانت می‌کنند؟

به هر تقدیر این رخداد تلنگری بزرگ برای همه مسوولان شهرستان گبندکاووس بود تا بدانند پشت دیواره‌های شهر و در مناطق آسیب‌پذیر و بعضا سکونتگاه‌های غیررسمی اتفاقاتی در حال رخ دادن است که دامنه و ضریب تاثیر و نفوذ آنها فراتر از محله و منطقه رسیده و کودکان، زنان و جوانان شهر را نیز درگیر خود کرده است که در صورت عدم توجه کافی بدون شک تبعات جبران‌ناپذیری برای شهرستان به ارمغان خواهد آورد.

نقش دستگاه‌های حمایتی از جمله اداره بهزیستی و کمیته امداد در توانمندسازی مردم مناطق آسیب پذیر در کنار دستگاه‌های بهداشتی و قضایی در نظارت بر وضعیت بهداشت و اقدامات اشتغال خانگی افراد در این محلات می‌تواند کمک بزرگی به حل این‌گونه مشکلات و جلوگیری از بروز مجدد آن شود.

هر چند با دستور صریح و قاطع معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان گنبدکاووس مبنی بر برخورد جدی با این پرونده و نظارت‌های مستمر و پیگیر مردم نباید نسبت به سلامت کودکان خود در گنبدکاووس در حوزه استفاده از پوشاک نگران باشند اما انتظار می‌رود مردم عزیز نیز به دلیل عدم تمکن مالی از هر گونه لوازم و پوشاکی که فاقد تائیدیه‌های بهداشتی است خودداری کنند.

نظرات

متاسفانه نظری هنوز درباره این مطلب منتشر نشده

ثبت دیدگاه

خانه شهرستان گلستان اخبار