دانیل پایپس از نومحافظه کاران آمریکایی:

هرچه می کشیم از دست سپاه پاسداران ایران است

1403-08-01 01:08:44
0
12

یک مشاور سرخورده دولت آمریکا در دوره بوش از مقامات کاخ سفید خواست فعالیت های خود علیه سپاه پاسداران را شدت بخشند.

 

به گزارش کلاله خبر،دانیل پایپس از نومحافظه کاران آمریکایی است که به هنگام اشغال عراق هشدار داده بود برگزاری انتخابات در عراق موجب روی کار آمدن متحدان ایران خواهد شد، بنابراین آمریکا باید حکومت نظامیان را در بغداد ایجاد کند. با این حال کابوسی که وی و شمار دیگری از سیاستمداران آمریکایی از آن می ترسیدند، بر سر شان آمد و دوستان ایران با رأی ملت مسلمان عراق روی کار آمدند. آمریکایی ها در همان سالها گفتند که علت اصلی همدلی میان گروه های شیعه و کرد و جریان های معتدل سنی را نقش آفرینی نیروی قدس سپاه پاسداران می دانند.
دانیل پایپس با این سابقه ذهنی، ضمن مقاله ای که در واشنگتن تایمز نوشته، از دولت آمریکا خواست از تاکتیک های جنگ سرد علیه ایران به ویژه سپاه پاسداران استفاده کند. وی با اشاره به کتابی از آبراهام موفائر (عضو مؤسسه نومحافظه کار هوور و مشاور حقوقی وزارت خارجه آمریکا) نوشت: واشنگتن از زمان سقوط شاه در دوره کارتر تاکنون، واشنگتن در واکنش به اقدامات تهاجمی ایران، تحریم های بی تأثیر، انتقادها و هشدارهای توخالی ارائه کرده است و از سال 1988 تاکنون دولت آمریکا هیچ توجهی به یک نیروی نظامی ایران که بگونه ویژه ای از نظام اسلامی این کشور حمایت می کند و غالباً حملاتی را علیه اهداف خارج از ایران اجرا می کند، نداشته است. این نیرو در فارسی به نام «پاسداران» یا «سپاه» خوانده می شود، و در انگلیسی از آن سپاه پاسداران انقلاب ایران یا «آی آر جی سی» یاد می شود. این نیروی متشکل از نخبگان نظامی که حدود 125 هزار عضو دارد، نقش بزرگی در حیات سیاسی ایران ایفا می کند. پایپس در این تحلیل تصریح می کند: سپاه پاسداران از نیروی زمینی، دریایی و هوایی برخوردار است و برنامه های موشکی بالستیک را اداره می کند. اداره «بسیج» که اعمال اصول سختگیرانه اسلامی را برعهده دارد نیز به دست سپاه صورت می گیرد. روزنامه آمریکایی در ادامه نوشته است: حدود 15 هزار نیروی «قدس» سپاه نیز وظیفه گسترش انقلاب (امام) خمینی به خارج ایران را برعهده دارد.
در ادامه تحلیل واشنگتن تایمز آمده است: این نیرو نقش مهمی در حمله به آمریکایی ها، متحدان واشنگتن و منافع آنها بویژه با همکاری شرکایی مانند حزب الله، حماس و جنبش مقتدا صدر ایفا کرده است. دستاوردهای سپاه شامل انفجار قرارگاه نیروی دریایی آمریکا در لبنان در سال 1983 و تأمین موشک حماس در جنگ سال 2012 با اسرائیل است که تسلیح مجدد آن همچنان ادامه دارد.
دانیل پایپس می نویسد: به طور کلی، حملات سپاه باعث مرگ بیش از یک هزار نفر از نظامیان آمریکایی شده است.
واشنگتن تایمز به نقل از جیمز دابینز فرستاده ویژه آمریکا در افغانستان می نویسد: باید در ارتباط با ایران از سیاست هایی که در جنگ سرد مؤثر و منجر به انحلال پیمان ورشو و اتحاد مجدد اروپا شد استفاده شود که شامل تنش زدایی و تحدید نفوذ، مذاکره در صورت امکان، و مواجهه به هنگام ضرورت است. ما با شوروی و چین نیز به مذاکره نشستیم و در هر دو مورد، مذاکرات دوجانبه در روسیه و چین نظام این کشورها را تغییر داد و نظام ما تغییر نکرد. اکنون زمان آن رسیده که با ایران نیز بدون قید و شرط و البته جامع مذاکره کنیم.
واشنگتن تایمز در این تحلیل خاطرنشان می کند: سوفائر نیز مانند «چستر کروکر» دیپلمات سابق آمریکا، دیپلماسی را «موتوری که مواد خام و قدرت های ملموس را به نتایج معنادار سیاسی تبدیل می کند» می داند. او انتظار دارد که مواجهه و مذاکره همزمان فشار بیشتری بر تهران وارد کرده و به تغییر رفتار وادار کند و احتمالاً منجر به تعطیل شدن برنامه هسته ای ایران می شود./قدس آنلاین به نقل از کیهان/کد خبر: 97597

نظرات

متاسفانه نظری هنوز درباره این مطلب منتشر نشده

ثبت دیدگاه

خانه شهرستان گلستان اخبار