کاهش میانگین بارندگی در استان گلستان نسبت به سال گذشته

1403-08-01 01:08:31
0
13
کاهش میانگین بارندگی در استان گلستان نسبت به سال گذشته
<p style="text-align: justify;"><span style="font-family: tahoma,arial,helvetica,sans-serif;"><strong><span style="font-size: 8pt;">مدیر کل هواشناسی استان گلستان از کاهش میانگین بارندگی این استان به میزان 26 درصد نسبت به سال گذشته و 14 درصد نسبت به دوره آماری در اردیبهشت ماه سال جاری خبر داد.</span></strong></span></p>

به گزارش کلاله خبر، نوربخش داداشی مدیر کل هواشناسی استان در تحلیلی از شرایط آب و هوایی اردیبهشت ماه استان گفت: میانگین مجموع بارش ایستگاه های سینوپتیک استان گلستان در اردیبهشت سال جاری 29/3 میلیمتر به ثبت رسیده که نسبت به دوره آماری 14 و نسبت به سال قبل 26 درصد کاهش یافته است و در واقع بارش استان در این ماه کمتر از نرمال می باشد.

وی تصریح نمود: بیشترین کاهش مربوط به مراوه تپه با 61 درصد کاهش بارش نسبت به دوره آماری و 60 درصد نسبت به سال قبل بوده است و در مینودشت، بندرترکمن و اینچه برون به ترتیب 24/8، 6/8و 6/1 درصد افزایش بارش نسبت به دوره آماری رخ داده است و در سایر ایستگاه ها بین 6 تا 61 درصد کاهش بارش نسبت به دوره آماری داشتیم.

وی افزود: میانگین دمای ایستگاه های سینوپتیک استان گلستان در اردیبهشت 96 برابر با 21/1 درجه سانتیگراد می باشد که نسبت به سال قبل 0/5 درجه کاهش و نسبت به دوره آماری 0/9درجه افزایش داشته، بنابراین افزایش دما در حد نرمال تا بیشتر از نرمال بوده و بیشترین افزایش دما مربوط به مراوه تپه می باشد که به ترتیب 2/2 و 0/2 درجه نسبت به دوره آماری و مدت مشابه سال قبل در اردیبهشت ماه افزایش داشته است.

داداشی در خصوص تحلیل رطوت، تبخیر و ساعات آفتابی اردیبهشت ماه نیز گفت: میانگین رطوبت نسبی ایستگاه های سینوپتیک استان گلستان در اردیبهشت 96 برابر با 70 درصد به ثبت رسید که 2/12 درصد نسبت به دوره آماری افزایش و 1/8 درصد نسبت به سال قبل کاهش داشته است. بنابراین مقدار آن در حد نرمال بوده و بیشترین افزایش مربوط به ایستگاه مینودشت که نسبت به دوره آماری 8 درصد افزایش داشته اما در مراوه تپه 6 درصد نسبت به دوره آماری کاهش رطوبت رخ داده است.

مدیر کل هواشناسی استان گلستان میانگین مجموع تبخیر در ایستگاه های سینوپتیک استان در اردیبهشت 96 را 140/5 میلیمتر اعلام نمود و تصریح کرد: این میزان نسبت به دوره آماری 1/3 درصد کاهش داشته ولی نسبت به سال قبل بدون تغییر می باشد.

وی افزود: بیشترین کاهش مربوط به هاشم آباد گرگان بوده است که به ترتیب 16/8 و 6/5 درصد نسبت به دوه آماری و سال قبل کاهش داشته و در ایستگاه های گنبد، کلاله، مراوه تپه، علی آباد، بندرترکمن و فرودگاه گرگان افزایش تبخیر رخ داده و بیشترین افزایش در علی آباد و گنبد به میزان 11/6 و 7/8 درصد نسبت به دوره آماری به ثبت رسیده است.

داداشی در خصوص ساعت آفتابی گفت: میانگین مجموع ساعت آفتابی در ایستگاه های سینوپتیک استان در اردیبهشت 96 برابر با 200/5 ساعت بوده که نسبت به دوره آماری 5/5 و نسبت به سال قبل 7/7 درصد کاهش داشته است و بیشترین کاهش مربوط به بندرگز بوده که به ترتیب 18/5 و 12/8درصد نسبت به دوره آماری و سال قبل کاهش داشته است.

در ایستگاه های مراوه تپه و فرودگاه گرگان به میزان 7 و 4 درصد نسبت به دوره آماری و سال قبل، ساعت آفتابی افزایش یافته است.

نظرات

متاسفانه نظری هنوز درباره این مطلب منتشر نشده

ثبت دیدگاه

خانه شهرستان گلستان اخبار