وبلاگ مشرق؛

روایت «مسئول اصلی فاجعه پلاسکو» از مادران معتاد و توسعه‌یافتگی!/ وفادارترین وزیر روحانی که باید تقویت شود، کیست؟

1403-08-01 02:08:56
0
76
 روایت «مسئول اصلی فاجعه پلاسکو» از مادران معتاد و توسعه‌یافتگی!/ وفادارترین وزیر روحانی که باید تقویت شود، کیست؟
<p style="text-align: justify;"><span style="font-size: 8pt; font-family: tahoma,arial,helvetica,sans-serif;"><strong>عبدا... رمضان&zwnj;زاده، از فعالان اصلاح&zwnj;طلب می&zwnj;گوید: شرایط برای معرفی &laquo;کاندیدای پوششی اصلاح&zwnj;طلبان&raquo; فراهم نیست.</strong></span></p>

به گزارش کلاله خبر به نقل از مشرق،«وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. شنبه تا چهارشنبه، 7:30 دقیقه صبح با بسته خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید...

***

روایت «مسئول اصلی فاجعه پلاسکو» از مادران معتاد و توسعه‌یافتگی!

روایت «مسئول اصلی فاجعه پلاسکو» از مادران معتاد و توسعه‌یافتگی!/ وفادارترین وزیر روحانی که باید تقویت شود، کیست؟وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی که قانوناً مسئول پلمب ساختمان‌های ناایمن بر اساس گزارش‌های شهرداری است، در یک سخنرانی از آسیب‌های پیرامونی مادران معتاد و خصائل توسعه‌یافتگی در ایران سخن گفت!

به گزارش ایسنا، «علی ربیعی»، در آیین افتتاح مرکز جامع خدمات مشاورهطی سخنانی گفته است: نیاز داریم که برای مردم هزینه کنیم تا با امنیت بیشتری زندگی کنند و باید کیفیت زندگی افراد را افزایش دهیم.

او می‌افزاید: کودکانی که مادران معتاد دارند هفت برابر بیشتر معتاد می‌شوند و این نشان دهنده فراگیری از مادر است، این حالیست که اکنون جوامع پیچیده‌تر و نیاز به مشاوره بیشتر شده است.

ربیعی همچنین تأکید می‌کند: با وجود آنکه کشور ایران به لحاظ GDP و سایر شاخص‌های رشدی در شرایط مشابهی با کشورهای توسعه یافته قرار ندارد اما در حال حاضر ارتباطات شرایطی را فراهم کرده که سبک زندگی در ایران به سمت سبک زندگی در کشورهای توسعه یافته رفته و این مسئله شکاف بین منزلت و موقعیت است.[1]

*اگرچه رسانه‌های اصلاح‌طلب و چهره‌های جریان سیاسی خاص طی روزهای اخیر، هجمه‌های گسترده‌ای را به بهانه فاجعه پلاسکو، علیه محمدباقر قالیباف، شهردار تهران صورت داده و حتی خواستار استعفا و محاکمه او شده‌اند اما بر طبق قانون، وظیفه پلمب ساختمان‌های ناایمن بر عهده «وزارت کار» است که بایستی بر اساس گزارش‌های شهرداری اقدام به این کار کند.

بر اساس مصوبه هیئت دولت در بخش آتش نشانی و امور ایمنی که دیماه 93 به تصویب کابینه دولت اعتدال رسیده؛ در شرح فعالیت‌های مربوط به چگونگی اجرایی شدن مصوبه آمده است: «قرار گرفتن گزارش‌های سازمان‌ها و واحدهای آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری‌های کشور در خصوص کارگاه های ناایمن شهری در اولویت بازرسی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است».

در پیامد این مصوبه اما یک رخداد قابل تأمل دیگر نیز رخ داد و آن شرحی است که «رئیس نوذرپور» معاون امور شهرداری وزیر کشور در گفت‌وگو با روزنامه دولتی ایران (در تاریخ13 تیرماه سال 94) پیرامون این مصوبه بیان می‌کند.

نوذرپور در مصاحبه خود صراحتا می‌گوید: «الان شما حوزه آتش‌نشانی را در نظر بگیرید، یکی از وظایف بازرسان وزارت کار، بررسی ایمنی کارگاه‌های سطح شهر است؛ همه ما هنوز حادثه آتش‌سوزی خیابان جمهوری را که موجب مرگ دو زن شد به خاطر داریم،در آن حادثه مأموران آتش‌نشانی بارها ناایمن بودن کارگاه را اعلام کرده و حتی رونوشت آن را هم به وزارت کار داده بودند، با این حال وزارت کار برای خود هیچ الزامی قائل نشده بود تا این کارگاه را پلمب کند.آنها گزارش را گرفته و در برنامه‌شان گذاشته بودند تا یک روزی به آن بپردازند. الان کارگاه‌های ناایمن زیادی در سطح شهر وجود دارد که از دست آتش‌نشانی هم کاری بر نمی‌آید.»

به گزارش فارس، او تأکید می‌کند: بر اساس این سند، دولت وزارت کار را موظف کرده به محض ارائه گزارش آتش‌نشانی، این مسأله را در اولویت کاری بازرسی‌اش قرار دهد این حکم است و نمی‌توان از آن سرپیچی کرد.یا دولت، شورایعالی حفاظت فنی را هم موظف کرده تا ضوابط و مقررات ایمنی و آتش‌نشانی کارگاه‌ها و واحدهای صنفی، تجاری و تولیدی که وزارت کشور تهیه می‌کند را در نخستین فرصت تصویب کند. خب اگر این مصوبه در گذشته وجود داشت، بسیاری از این ضوابط و مقررات را می‌توانستیم زودتر از اینها لازم الاجرا کنیم.

در ادامه خبرنگار روزنامه دولتی ایران صریحا از معاون امور شهرداری‌های معاونت شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور می‌پرسد:«پس اگر این سند اجرایی بشود دستگاهی که در حادثه کوتاهی کرده باید جواب بدهد، در اینجا یعنی وزارت کار نه سازمان آتش‌نشانی، درست است؟» می گوید: «بله، در حقیقت مقصر اصلی باید جوابگو باشد و به نوعی اینکه چه کسی کوتاهی کرده، روشن شده و این بلاتکلیفی‌ها تمام می‌شود؛ ... در همین سند آمده اگر آتش‌نشانی در بازدیدهای موردی خود با یک اشکال فنی در تأسیسات دولتی برخورد کرد و تشخیص داد در صورت بر طرف نشدن، خطر مالی و جانی برای مردم به همراه دارد، دستگاه مسئول مکلف است رفع خطر کند. درحالی که در گذشته این الزام وجود نداشت و در حد یک تذکر بود.»[2]

علیرغم وجود این اسناد و تفسیرهای قانونی اما اصلاح‌طلبان و جریانات دولتی ترجیح داده‌اند در روزهای غم‌انگیز پس از فاجعه پلاسکو، به دلایل انتخاباتی نامی از نقش اصلی دولت در پیشگیری از این حادثه به میان نیاورند و انگشت اشاره خود را به سمت «محمدباقر قالیباف» شهردار تهران کج کنند.

گفتنیست، شهرداری تهران پیش از این، اسناد اخطارها و گزارش‌های خود پیرامونی ناایمن بودن ساختمان پلاسکو و سخنرانی چند سال قبل قالیباف در این زمینه را منتشر کرده است.

رحمت‌ا... حافظی منتقد همیشگی شهردار تهران در واکنش به این فیلم به روزنامه آفتاب یزد گفته است: «کلیپ دیگری هم این چند وقت در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود که در آن یک مجموعه فروشگاهی را نشان می‌دهد و مردم داخل فروشگاه در حال خرید هستند، نیوجرسی می‌گذارند و درب‌ها را پلمب می‌کنند»!

او البته اشاره‌ای به اینکه وظیفه این پلمب بر عهده وزارت کار بوده است، نمی‌کند.

***

شرایط برای معرفی کاندیدای پوششی اصلاح‌طلبان فراهم نیست

روایت «مسئول اصلی فاجعه پلاسکو» از مادران معتاد و توسعه‌یافتگی!/ وفادارترین وزیر روحانی که باید تقویت شود، کیست؟عبدا... رمضان‌زاده، فعال اصلاح‌طلب و سخنگوی دولت اصلاحات اخیراً در بخشی از مصاحبه خود با خبرگزاری ایلنا در پاسخ به این سؤال که «برخی‌ معتقدند در کنار روحانی گزینه دیگری هم باید باشد تا اگر اتفاقی رخ داد دست آن‌ها خالی نباشد. آیا اصلاح‌طلبان گزینه‌ای غیر از روحانی خواهند داشت؟» گفته است:

اول باید گفت اتفاق به چه معنا است؟ اگر منظور این است که روحانی نخواهد کاندیدا شود و یا شورای نگهبان صلاحیتش را تایید نکند، که چنین اتفاقی نخواهد افتاد معتقدم مجموعه تصمیم گیران نظام نمی‌گذارند چنین چیزی رخ دهد.

او می‌افزاید: از سوی دیگر مجموعه تصمیم‌گیران در شورای اصلاح‌طلبان هم شرایط را برای اینکه شخص دیگری را معرفی کنند مساعد و مهیا نمی‌بینند و ‌اگر به ناچار مجبور به اتخاذ چنین تصمیمی شوند، گزینه‌های فراوانی در جبهه‌های اعتدال و اصلاحات وجود دارد که در زمان انتخابات معرفی کنند پس از این بابت نباید نگرانی داشت.

*صحبت‌های رمضان‌زاده در ادامه اختلافات علنی شده اصلاح‌طلبان مبنی بر معرفی یا عدم معرفی کاندیدای پوششی در انتخابات آینده مطرح شده است.

در این زمینه کسانی همچون مرتضی الویری و محمدرضا تاجیک صراحتاً بر ضرورت معرفی کاندیدای پوششی اصلاح‌طلبان تأکید کرده‌اند و حتی از «عارف» و «جهانگیری» نیز در این زمینه نام برده‌اند.

استدلال این طیف این است که ممکن است رئیس‌جمهور روحانی به هر دلیلی از حضور در انتخابات باز بماند و یا نخواهد در آن شرکت کند. در این صورت اصلاح‌طلبان باید، یک کاندیدای ذخیره در انتخابات داشته‌ باشند.

به نظر می‌رسد در همین راستا بود که محمدرضا عارف چند روز قبل در نشست خبری خود عنوان کرد که شاید روحانی خسته باشد و نخواهد در انتخابات آینده شرکت کند!

در مقابل این طیف اما کسان دیگری همچون عباس عبدی، عبدا... ناصری، فیض‌ا... عرب‌سرخی، رمضان‌زاده و دیگران هستند که بحث کاندیدای پوششی را صراحتاً مبحثی انحرافی دانسته‌اند که نباید در افکار عمومی طرح شود.

تحلیل‌های موجود نیز حکایت از آن دارد که نظر طیف دوم به نظر ستاد جریان خاص نزدیک‌تر است و اصلاح‌طلبان اساساً قصدی برای حضور مسئولیت‌آور در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 96 ندارند. (چون اولاً احتمال شکست روحانی را پذیرفته‌اند و ثانیاً به دلیل قضایای سال 88 تا چند سال امکان حمایت از یک چهره اصلاح‌طلب ستادی را ندارند.)

گفته می‌شود هدف اصلی جریان خاص در انتخابات آینده، تمرکز بر شورای شهر و تکرار نتیجه انتخابات مجلس تهران در شورای شهر است.

***

وفادارترین وزیر روحانی که باید تقویت شود، کیست؟

شفاعت معاون وزیر برای وزیر در نزد روحانی

روایت «مسئول اصلی فاجعه پلاسکو» از مادران معتاد و توسعه‌یافتگی!/ وفادارترین وزیر روحانی که باید تقویت شود، کیست؟معاون سیاسی وزیر کشور و رئیس ستاد انتخابات اخیراً در نخستین نشست مشترک مدیران کل حوزه و روابط عمومی استانداری‌ها و سازمان‌های تابعه وزارت کشور طی اظهاراتی گفته است: به اعتقاد بنده، آقای «رحمانی فضلی» از وفادارترین وزیران دولت یازدهم است و خود شاهدم که وزیر کشور، چگونه دلسوزانه به کشور خدمت می کند.

به گزارش ایرنا، «علی‌اصغر احمدی» افزوده است: به آقای روحانی عرض کردم که با وجود خدمت‌رسانی دلسوزانه همه وزرا، باید جایگاه وزارت کشور هر چه بیشتر تقویت شود تا وزیر کشور بتواند هر چه بهتر نقش‌آفرینی کند.

رئیس ستاد انتخابات کشور همچنین به مدیران روابط عمومی تأکید کرده است: بازگو کردن خدمات دولت یازدهم به منزله تبلیغ سیاسی برای دولت فعلی نیست؛‌ بلکه لازم است مردم از عملکرد دولت آگاه باشند.


وی از مدیران کل روابط عمومی استاندارهای سراسر کشور خواست در چارچوب وظایف و تکالیف قانونی، برای بیان عملکرد دولت یازدهم، با برقراری ارتباطات مناسب و تعامل با مردم و نیز ارتباط گیری با گروههای مرجع اقدام کنند.[5]

*قضاوت اظهارات این مقام وزارت کشور پیرامون صحبت‌هایش در نزد آقای روحانی و تأکید این مقام انتخاباتی بر تبلیغ نبودن برخی اقدامات را به عهده مخاطبان محترم می‌گذریم...

گفتنیست، عبدا... رمضان‌زاده، فعال سیاسی اصلاح‌طلب به تازگی در بخشی از گفت‌وگوی خود با خبرگزاری ایلنا مدعی شده است که «سکوت رحمانی فضلی در مورد تخلفات شهرداری شائبه سیاسی دارد»!

***

1_http://www.isna.ir/news/95111006660

2_http://www.farsnews.com/13951103000223

3_http://www.irna.ir/fa/News/82407052/

نظرات

متاسفانه نظری هنوز درباره این مطلب منتشر نشده

ثبت دیدگاه

خانه شهرستان گلستان اخبار