معاون اول رئیس جمهور آب پاک را ریخت؛

دروغ گویی رسانه‌های زنجیره‌ای در قرارداد خرید کشتی از کره‌جنوبی + عکس

1403-08-01 03:08:40
0
9
دروغ گویی رسانه‌های زنجیره‌ای در قرارداد خرید کشتی از کره‌جنوبی + عکس
<p><span style="font-family: tahoma,arial,helvetica,sans-serif;"><strong><span style="font-size: 8pt;">روز گذشته جهانگیری معاون اول رئیس جمهور آب پاک را روی دستان این رسانه&zwnj;ها ریخت و با تکذیب آن، تاریخچه این قرارداد را مربوط به سال 2008 میلادی دانست.</span></strong></span></p> <div class="introtext" style="text-align: justify;">

به گزارش کلاله خبر به نقل از مشرق، در حالیکه پس از انتشار خبر قرارداد ساخت کشتی به شرکت هیوندای کره جنوبی، رسانه های دولت، اصلاح طلب و حامیان دولت این قرارداد را دستاورد برجام و نتیجه مذاکرات در پسابرجام مخابره کردند، روز گذشته جهانگیری معاون اول رئیس جمهور آب پاک را روی دستان این رسانه ها ریخت و با تکذیب آن، تاریخچه این قرارداد را مربوط به سال 2008 میلادی دانست که 25 درصد مبلغ آن توسط دولت وقت به شرکت کره ای پرداخت شده بود.

روز گذشته اسحاق جهانگیری در گردهمایی مدیران قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) که همزمان با سالروز تاسیس این قرارگاه برگزار شد در خصوص عقد قرارداد با شرکت هیوندای کره برای ساخت کشتی های کانتینری مگاسایز 14 هزار و500 TEU و تانکر های حمل مشتقات نفتی و محموله های شیمیایی 49هزار تنی اظهار داشت:

« این قرارداد مربوط به سال 2008 میلادی است و قرارداد جدیدی نیست که امروز منعقد شده باشد، در آن زمان بیش از 25 درصد قرارداد پرداخت شده اما به دلیل تحریم نتوانستند پول بعدی را بدهند و علیه ایران شکایت کردند.

بعد از قضایای برجام مذاکراتی انجام شده است و آنها پذیرفتند قرارداد اجرا شود و 25 درصد از قیمت آن زمان نیز کمتر کرده اند.»

این درحالیست پس از آنکه سایت شرکت کشتیرانی خبر این قرارداد را منتشر نمود، سایت ها و روزنامه های دولتی و یا همسو با دولت، این قرارداد را نتیجه برجام و بعنوان یکی از دستاوردهای آن معرفی کردند؛ در صورتیکه برجام نه تنها راه گشای بازگشت سرمایه به ایران نبوده، بلکه صرفا مسیر را برای اجرای تعهدات بین المللی ایران فراهم نموده است.

رسانه دولتی خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) در همان روز جمعه 19 آذر در گزارشی نوشت:

قرارداد یاد شده به عنوان نخستین سفارش ساخت کشتی برای شرکت های ایرانی در یاردهای بین المللی پس از توافق هسته ای میان جمهوری اسلامی ایران و گروه 5+1 و اجرایی شدن برجام در دی ماه 1394، قلمداد می شود.

دروغ گویی رسانه های دولتی و زنجیره ای در قرارداد خرید کشتی از کره جنوبی برملاء شد

عصر ایران سایت اصلاح طلب همسو با دولت نیز در همان روز " اولین فاینانس ایران پس از برجام/ سفارش ساخت کشتی به هیوندای کره جنوبی" را به عنوان تیتر خبر خود انتخاب کرد و نوشت:

مذاکرات اولیه سفارش ساخت کشتی که با حسن نیت طرفین از اوایل دی ماه سال 1394 آغاز شده بود، طی چندین دوره مذاکرات در سئول و تهران، نهایتا در 19 آذر 1395 منجر به امضای قرارداد شد.

دروغ گویی رسانه های دولتی و زنجیره ای در قرارداد خرید کشتی از کره جنوبی برملاء شد

روز بعد که مصادف با اولین روز هفته بود رسانه های مکتوب زنجیره ای و حامی دولت نیز به ادامه این دستاوردسازی توهمی پیوستند و روزنامه حامی دولت "اطلاعات" تیتر " امضای نخستین قرارداد ساخت کشتی با کره جنوبی پس از برجام" را برگزید و نوشت:

قرارداد یاد شده به عنوان نخستین سفارش ساخت کشتی برای شرکت های ایرانی در یاردهای بین المللی پس از توافق هسته ای میان جمهوری اسلامی ایران و گروه ۱+۵ و اجرایی شدن برجام در دی ماه ۱۳۹۴ قلمداد می شود.

دروغ گویی رسانه های دولتی و زنجیره ای در قرارداد خرید کشتی از کره جنوبی برملاء شد

روزنامه شرق از رسانه های اصلاح طلب در این روز در مطلبی با تیتر مین های دریایی دلالان نوشت:

نخستین سفارش ساخت کشتی با فاینانس خارجی از سوی کشتی‌رانی جمهوری اسلامی ایران و هیوندای کره جنوبی بعد از توافق هسته‌ای، روز گذشته امضا شد و قرار است این کشتی‌ها اواخر سال ٢٠١٧ (١٣٩٧) تحویل ایران شود.

روزنامه آرمان امروز دیگر رسانه زنجیره ای اصلاحات نیز شنبه 20 آذر تیتر " امضای اولین قرارداد ساخت کشتی هیوندای" را برای خود انتخاب کرد و نوشت:

روز گذشته اولین سفارش ساخت کشتی با فاینانس خارجی توسط کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و هیوندای کره جنوبی بعد از توافق هسته‌ای به امضا رسید.

دروغ گویی رسانه های دولتی و زنجیره ای در قرارداد خرید کشتی از کره جنوبی برملاء شد

از دیگر رسانه های اصلاح طلب روزنامه اعتماد بود که در مطلبی در صفحه اقتصادی خود در خصوص این قرارداد نوشت:

«نخستين فاينانس بعد‌ از برجام

اين روزها نخستين فاينانس خارجي كشور به نام كره‌اي‌ها و كشتيراني ايران ثبت شد‌‌‌‌ه است تا بخش د‌‌‌‌ريايي كشور د‌‌‌‌ر آستانه تحولي د‌‌‌‌يگر قرار گيرد‌‌‌‌.

با این وصف باید مشخص شود که جهانگیری روز گذشته خلاف گویی کرده یا رسانه های دولتی و حامی آن به دروغ گویی برای افکار عمومی پرداخته اند.»

نظرات

متاسفانه نظری هنوز درباره این مطلب منتشر نشده

ثبت دیدگاه

خانه شهرستان گلستان اخبار