در بررسی روستاهای بحرانی شهرستان کلاله توسط نماینده، مدیرکل مدیریت بحران گلستان و فرماندار:

مقاومت مردم باعث اتخاذ تصمیمات جدید توسط مسئولین گلستان شد+تصاویر

1403-07-01 09:07:21
0
47

مشکلات روستاهای بحرانی شهرستان کلاله در سه سطح شهرستانی، استانی و کشوری پیگیری می شود.

به گزارش کلاله خبر، در گزارش قبلی با پرداختن به روستای قریه سر پایین بر اینکه برخی از روستاهای شهرستان کلاله با قرار گیری در حریم رودخانه و سیلاب ها حالت بحرانی دارند، تاکید کردیم.

با پیگیری های انجام شده و پیگیری مسئولین شهرستان، شهرام غراوی نماینده شرق استان گلستان و مقدم مدیرکل مدیریت بحران استانداری گلستان برای بررسی مشکلات روستاهای بحرانی شهرستان کلاله روز تعطیل خود را به امر اختصاص دادند.

در ابتدا مشکلات روستاهای بحرانی شهرستان در فرمانداری کلاله و با حضور مسئولین شهرستان و استان مورد بررسی قرار گرفت و پس از بررسی برخی موارد، تیمی متشکل از مدیریت بحران، مدیریت آبفار روستایی، مدیریت شرکت گاز، مدیریت راه و شهرسازی ، مدیریت شرکت برق و راه و شهرسازی جهت بررسی مشکلات به روستاهای مدنظر رفتند.

moghadam 1

moghadam 2

moghadam 3

روستای چروک اولین روستایی بود که مورد بررسی قرار گرفت، این روستا به دلیل قرار گرفتن در دامنه کوه و با بارش های شدید و ایجاد سیلاب ها تهدید می شود و از جمله مشکلات دیگر آن پل ارتباطی آن بود که در مواقع سیلاب با بسته شدن دهانه آن، تردد از آن امکان پذیر نیست.

با گفتگوی مسئولین با مردم این روستا، مردم بر اینکه از نظر مادی توانایی کوچ را ندارند، تاکید کردند.

moghadam 4

moghadam 5

مقدم مدیرکل مدیریت بحران استان گلستان نیز در گفتگویی با این سایت در خصوص راه حل مرتفع شدن مشکل این روستا گفت: ما معتقد به جابجایی روستا نیستیم و تنها با ارائه راهکار و عملیاتی کردن آن، می توان این روستا را از بحران خارج کرد.

moghadam 6

moghadam 7

وی بیشتر توضیح داد: مشکل اولیه این روستا عدم وجود کانال برای هدایت آب های سطحی در زمان بارش باران است که در این خصوص با ارسال تجهیزات از استان، با ایجاد کانال این مشکل برطرف می شود.

moghadam 8

moghadam 9

مدیرکل مدیریت بحران استان گلستان تاکید کرد: طرح هادی این روستا بازنگری می شود و در صورت ابقای روستا در مکان اولیه، برای مشکل پل این روستا نیز تمهیداتی در نظر گرفته می شود.

moghadam 10

شهرام غراوی و نصرت برزگر نیز با رایزنی با شورا و دهیاری بر اینکه این افراد با بررسی نظرات اهالی روستا مبنی بر موافقت یا عدم موافقت انها در خصوص طرح کوچ، به جمع بندی لازم برای تصمیمات آتی روستا برسند، تاکید کردند.

گفتنی است در صورت خارج شدن این روستا از بحران، امکان اینکه زمین در نظر رفته شده برای کوچ در بازنگری طرح هادی روستا جهت الحاق به بافت روستا مطرح شود نیز وجود دارد.

دومین روستایی که مورد بررسی قرار گرفت، روستای عزیزآباد بود که تعدادی از منازل آن در حاشیه رودخانه و در ارتفاع قرار داشتند که با بررسی های انجام شده، مدیرکل مدیریت بحران استان گلستان گفت: طرح دیوار کشی این بخش از رودخانه عزیزآباد در برنامه های مدیریت بحران استان قرار می گیرد.

moghadam 11

moghadam 12

moghadam 12

moghadam 13

اما در بخشی دیگر از روستای عزیز آباد، به دلیل بحرانی دانستن این بخش از روستا، مسئولین از ارائه خدامات به آنها معذور بودند که با بررسی هایی انجام شده و با بازنگری طرح، قرار بر این شد که به شرط تعهد ساکنان به این بخش از از روستا گازرسانی شود(مفاد تعهد این می باشد که اگر بعد از بازنگری این بخش روستا بحرانی اعلام شود، ساکنان نسبت به کوچ و تخریب منازل قدیمی اقدام کنند و تا تعیین تکلیف نهایی انشعاب گاز واگذار شده موقت می باشد و در صورت کوچ، گاز خانه قدیمی قطع خواهد شد).

moghadam 14

moghadam 15

moghadam 16

روستای قریه سر پایین که در گذشته نیز در این سایت به آن پرداختیم هم از جمله روستاهای مدنظر بود که مسئولین طرح کوچ کامل این روستا را نشدنی می دانستند(به علت هزینه بر بودن این اقدام برای اهالی روستا و عدم موافقت روستاییان نسبت به کوچ) پس از بحث و تبادل نظر مسئولین، تصمیم بر آن شد که طرح هادی این روستا در راستای الحاق زمین پیشنهادی از سوی بنیاد مسکن به بافت روستا، بازنگری شود و پس از الحاق این زمین به بافت روستا، ساکنان حاشیه رودخانه و دارای شرایط بحرانی در زمین پیشنهادی ساماندهی شوند.

moghadam 17

moghadam 18

moghadam 19

moghadam 20

روستای کورلر یکی از روستاهایی بود که بخشی از روستا به علت قرار گرفتن در کنار پرتگاه و بخشی از آن به علت قرار گرفتن در حاشیه رودخانه بحرانی اعلام شده بود که برخی از ساکنین این روستا با طرح کوچ و اسکان در زمین مدنظر برای این روستا موافقت کرده بودند و برخی نیز مخالف و خواستار باقی ماندن در منازل خود بودند که برای حل این مشکل نیز بازنگری و ارائه خدمات به شرط تعهد(مفاد تعهد این می باشد که اگر بعد از بازنگری این بخش روستا بحرانی اعلام شود، ساکنان نسبت به کوچ و تخریب منازل قدیمی اقدام کنند و تا تعیین تکلیف نهایی انشعاب گاز واگذار شده موقت می باشد و در صورت کوچ، گاز خانه قدیمی قطع خواهد شد)، در دستور کار قرار گرفت.

moghadam 21

moghadam 22

moghadam 23

moghadam 24

moghadam 25

سوار وسط از جمله روستاهایی است که در طرح کوچ کامل قرار دارد و برای کوچ آن نیز زمینی در نظر گرفته شده است که در یکی از اخبار منتشر شده از اینکه فرماندار کلاله با زمین پیشنهادی موافق نیست، خبر دادیم و امروز نیز با حضور مسئولین، برخی از اهالی روستا از موافقت و برخی از روستاییان از مخالفت خود نسبت به طرح کوچ گفتند و در نهایت تصمیم بر این شد که حمیدزاده بخشدار بخش پیشکمر با رایزنی با اهالی این روستا به اجماعی مبنی بر باقی ماندن اهالی در مکان اولیه و ارائه خدمات به اهالی به شرط تعهد برسد.( مفاد تعهد این می باشد که اگر بعد از بازنگری این بخش روستا بحرانی اعلام شود، ساکنان نسبت به کوچ و تخریب منازل قدیمی اقدام کنند و تا تعیین تکلیف نهایی انشعاب گاز واگذار شده موقت می باشد و در صورت کوچ، گاز خانه قدیمی قطع خواهد شد)

moghadam 27

moghadam 28

moghadam 29

moghadam 30

moghadam 31

moghadam 32

moghadam 33

moghadam 34

moghadam 35

شهر فراغی شهرستان کلاله نیز با قدمت کم خود با قرار گرفتن بر روی گسل، برای ساکنان خود مشکلات زیادی ایجاد کرده است که امروز نیز پس از بارها بررسی، شهرام غراوی به حسین زاده شهردار این شهر تا 20 آذر ماه جهت بررسی علل و مقاوم سازی یک ساختمان در راستای تصمیمات آتی، مهلت داد.

moghadam 37

moghadam 38

moghadam 39

moghadam 40

moghadam 41

moghadam 42

گفتنی است بیش از 110 مکان در این شهر دچار رانش زمین شده است.

همچنین نماینده شرق گلستان در جلسه جمع بندی تصمیمات راهکارها در خصوص روستاهای بحرانی شهرستان به حسینی رئیس بنیاد مسکن و حمید زاده بخشدار بخش پیشکمر جهت جمع بندی نهایی و پیگیری موارد مصوب شده، تا 20 آذر فرصت داد.

نظرات

متاسفانه نظری هنوز درباره این مطلب منتشر نشده

ثبت دیدگاه

خانه شهرستان گلستان اخبار