توزیع 250 سبد غذایی در بین مادران باردار کلاله

1403-07-01 11:07:32
0
43

250 سبد غذایی با تامین اعتبار از سوی بنیاد علوی(هدایای ویژه مقام معظم رهبری) در بین مادارن باردار نیازمند، توزیع شد.

شمس الدین کر رئیس مرکزبهداشت شهرستان کلاله در حاشیه توزیع سبد غذایی در بین مادارن باردار، در گفتگویی اعلام کرد: این سبد کالا به 250 مادر باردار آسیب پذیر که پیش از این توسط ماماها، بهورزان و کارشناسان مرکز بهداشت شناسایی شده اند هر 2 ماه و حداکثر به مدت یکسال تحویل داده می شود.

وی افزود: مادران نیاز به حمایت، از ماه چهارم حاملگی تا شش ماهه اول شیردهی از این سبد غذایی برخوردار می شوند.

عزیزه چرابین کارشناس بهبود تغذیه مرکز بهداشت اظهار داشت: بهترین راه برای اطمینان از مصرف متعادل و متنوع موادغذایی، استفاده روزانه از همه گروههای اصلی غذایی است وهر مادری برای دستیابی به سلامت خود و جنین باید از همه گروه‌های غذایی استفاده کند.

وی افزود: موادغذایی یاد شده شامل4 گروه اصلی هستند شامل نان و غلات، سبزی ها ومیوه ها، شیر و فرآورده های آن ، گوشت - حبوبات -تخم مرغ - مغز دانه ها می باشد و چربی ها و شیرینی ها گروه متفرقه محسوب می شوند و به طور کلی باید کم مصرف شوند.

این مسئول تاکید کرد:با توجه به اهمیت و نقش حیاتی و غیر قابل انکار تغذیه در دوران بارداری بر سلامت مادر و جنین و حتی تاثیر بسزای آن در دوران پس از نوزادی، این مرکز بر آن شد از وضعیت سوء تغذیه مادران باردار و اثرات سوء ناشی از آن که بر سلامت مادر کودک تاثیر می گذارد، بکاهد و در این راستا توزیع سبد کالا به بهبود وضعیت تغذیه و منحنی وزن گیری زنان باردار، بهبود وضعیت رشدی کودکان تازه متولد شده و کاهش کم وزنی زمان تولد، کمک شایانی می کند.

چرابین توصیه های تغذیه ای برای وزگیری مناسب در دوران بارداری چنین عنوان کرد و گفت: در مواردی که مادر اضافه وزن داشته یا چاق است و یا وزن گیری او بیشتر از مقدار مناسب می باشد، رعایت مواردی همچونکاهش مصرف چربی ها،کاهش مصرف موادقندی و نشاسته ای، افزایش مصرف مواد پروتئینی، افزایش مصرف غذاهای فیبر مثل میوه و سبزی، تحرک کافی از طریق پیاده روی منظم روزانه، می تواند در تنظیم وزن وی موثر باشد.

کارشناس بهبود تغذیه مرکز بهداشت گفت: سبد غذایی ویژه مادران باردار نیازمند شامل 16 قلم شامل (عسل، پنیر، مرغ، ماکارونی، روغن مایع، برنج، عدس، خرما، سویا، نخود، بلغورجو، لپه، حلوا،عدس، تن ماهی و لوبیا چیتی) و دیگر اقلام است که موادغذایی کامل را در اختیار مادر قرار می دهد.

وی ارزش ریالی هر سبد غذایی را 2 میلیون 500 هزار ریال عنوان کرد و گفت: این سبدهای غذایی از سوی بنیاد علوی (هدایای ویژه مقام معظم رهبری)تامین اعتبار می شود

sabad.

نظرات

متاسفانه نظری هنوز درباره این مطلب منتشر نشده

ثبت دیدگاه

خانه شهرستان گلستان اخبار