آخوند یلمه: نقش مخرب وهابیت در جامعه اسلامی قابل کتمان نیست/ تکفیر سم مهلک امت اسلامی است

1403-08-01 05:08:48
0
86

حافظ امان الله یلمه از علمای فعال اهل سنت در استان گلستان است .فعالیت های دینی وی در عین حال که هوادارنی دارد دارای منتقدان سرسختی است .

به گزارش کلاله خبر به نقل از پایگاه خبری اهل سنت ایران و سیاست،  منتقدان اعتقاد دارند که آخوند یلمه در پوشش رفع بدعت از باورهای اهل سنت در حال ترویج عقایدی شبیه وهابیت در سطح مناطق ترکمن نشین است .اما خود آخوند یلمه این مساله را به شدت رد کرده و اعتقاد دارد که این ذهنیت ساخته و پرداخته افرادی است که دیدگاهی تنگ نظرانه نسبت به کارهای وی دارند .

ذیلا مشروح گفتگوی خبرنگار اساس نیوز با حافظ امان الله یلمه برای آگاهی خوانندگان سایت منتشر می شود:

سوال :غالبا زمانی که در فضای مجازی درباره وهابیت و تاثیرات نامطلوب رواج این تفکر در بعضی از مناطق اهل سنت نشین مطلبی منتشر می شود، برخی از فعالان ما می گویند که چیزی بنام وهابیت در جهان وجود خارجی ندارد و چیزی که بنام وهابیت تبلیغ می شود در اصل بهانه ای برای محدود کردن فعالیت های اهل سنت است.دیدگاه شما در این زمینه چیست ؟

آخوند(حافظ) یلمه : وهابیت به عنوان یک تفکر ( نه مذهب )وجود دارد :

چون : ١_ تفکر شرک دانستن تقلید از مذاهب اربعه

٢_ رد تصوف اسلامی از ریش و بنیاد

۳_ به انتقاد و استهزا گرفتن حرکت های دیگر جماعت های اسلامی با ادعای عمل به قرآن و سنت

۴_ تکفیر جماعت های مختلف اهل سنت و الجماعت و ... 

در جامعه اسلامی وجود دارد و نقش بسیار بد آن در جامعه اهل سنت و امت اسلام به هیچ وجه قابل کتمان نیست.کسانی که وجود تفکر وهابیت را انکار می کنند از عقاید حقه اهل سنت والجماعت و واقعیات پیرامون ما برخلاف اهل سنت در لباس اهل سنت در بین اهل سنت خبر ندارند.

البته حافظ یلمه تذکر دادند که از این واژه یا مارک یا مسمای وهابیت سو استفادهای خیلی زیادی برای سرکوب کردن اشخاص و گروه هایی که می خواهند مطابق قرآن و سنت تبلیغات کرده و می خواهند بر این مبنا زندگی کنند نیز انجام می گیرد.

لازم نیست اشخاص یا جماعت هایی را که در منطقه ما یا دیگر مناطق اهل سنت ایران و جهان به این نام وهابی شهره آفاق کرده اند ایشان را حقیقتا وهابی بدانیم یا واقعا وهابی باشند .بلکه چه بسا آنها متبع قرآن و سنت و مذهب حنفی بوده و اشخاص سودجو و شهرت طلب برای رسیدن به مقاصد خلاف شرع خود چنین مواردی را در بین مردم عوام و ساده لوح رواج داده و باعث بدگمانی های زیادی در بین اهل سنت به نسبت اشخاص مخلص و مناطق دیگر اهل سنت شده اند.

سوال :جنابعالی برای روشنگری از ابعاد مخرب تفکر انحرافی وهابیت در مناطق سنی نشین اقداماتی هم انجام دادید؟

آخوند(حافظ) یلمه : بله در چند سال پیش که پیشگامان این تفکر در منطقه ترکمن صحرا که افراد معدودی هستند, با پخش جزوات و کتابهای متعدد شروع به تکفیر علمای اهل سنت در حد ایران و جهان نمودند، بنده با زحمتی ۵ ماهه نوار سی دی دی وی دی را در شش قسمت به نام  تکفیری ها  تقدیم جامعه اهل سنت نمودم و آنها را به مناظره علنی فراخواندم . شما برای دیدن این مجموعه در فضای مجازی می توانید به  آدرس آپارات: http://www.aparat.com/hafezyolmeh مراجعه کرده و آن را از مجموعه پوشه های کانال آپاراتم به نام تکفیری ها در ۷ قسمت بزرگ و ۵۹ قسمت کوچک تهیه یا نگاه بکنید.

الحمدلله که نتیجه آن خیلی رضایت بخش بود به گونه ای که آنها نتوانستند به مناظره تشریف بیاورند و حقیقت تفکر وهابی برای خیلی از اشخاصی که فکر می کردند این تفکر اصلا وجود ندارد وندانسته در دام آنها افتاده بودند واضح شود و از چنین تفکرات اشتباهی توبه نمایند.

و همچنین برای خیلی از اشخاص این مسئله هم آشکارشد که آنچه آنها در خیلی از موارد آن را وهابیت می دانستند خلاف مذهب اصیل حنفی بوده است.کار دیگر بنده علیه چنین تفکری کتابی است که بنده آن را در ۴ سال تحصیلات علمی در گشت سراوان به عنوان پایان نامه با نام  "مسائل مهم اعتقادی و فقهی از دیدگاه اهل سنت " در دو بخش در ۵۴۰ صفحه ارائه نمودم.

سوال : علت و منشا اصلی فضای اختلافی که در مناطق اهل سنت نشین بین علما و جریانات مختلف فکری چیست؟

آخوند(حافظ) یلمه : بروز اکثر اختلافات منطقه اهل سنت ماناشی از عوامل ذیل است :

-  ناشی از کم آگاهی ها عموم مسلمانها نسبت به مسائل مذهب حنفی.

-  نشات گرفته از جاه طلبی برخی از علمای منطقه ترکمن صحراست که به خاطر عدم جرات در قبول اشتباهات فقهی و عقیدتی خود که در گذشته به هر عنوانی مرتکب شده اند، از موقعیت اجتماعی خود سو استفاده کرده و به تشویش اذهان عمومی از منابر اسلامی می پردازند. 

سوال :همانگونه که اطلاع دارید گروه های تکفیری که در چند سال اخیر ظهور کرده اند خود را از اهل سنت دانشته و بنام اهل سنت به اقدامات خشونت بار دست می زنند.دیدگاه شما در این زمینه چیست ؟

آخوند(حافظ) یلمه : اسلام دین رحمانیت واعتدال است و هر گونه نگاهی که با این ماهیت درتضاد باشد قابل پذیرش نیست. ولی لازم هم نیست که هر گونه نگرش و عمل خلاف شرع اسلام را تکفیر نموده و به تردید آن بپردازیم .بلکه لازم است طبق آیه کتاب ربم الله متعال که فرموده اند :

ادْفَعْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ السَّيِّئَةَ ۚ  (به کار دعوت خویش ادامه بده و خصال) بد (ایشان) را با (خصال) نیک (خود) و (سخنان) نامطلوب (آنان) را با بهترین (منطق) پاسخ بگو.  سوره مؤمنون آیه 96

لازم است به تفهیم جامعه اسلامی پرداخته شود.البته کسی یا گروهی کدام امر کاملا خلاف شرعی انجام دهد تکفیر وی نیز طبق موازین اسلامی بلامانع است. ولی این امری بسیار خطیر است که لازم است در این مورد خیلی احتیاط شود و به فتوای تحقیقی علمای محقق جهان اسلام رجوع شود.

 البته ایمان و کفر افراد هم چیزی سهل نیست که بتوان در مورد آن بدون تحقیق زوایای سوال مطرح شده قضاوت کرد و به راحتی به تکفیر گروه ها یا اشخاصی که عبارت مبارک لا اله الا الله را بگویند پرداخته شود . در چارچوب شرع اینکه ما هر نوع تفکر مخالف خودمان را تکفیر کنیم نیز کاملا اشتباه است.

بنده حافظ یلمه اعتقادم بر این است که این نگرش یعنی تکفیر افرادی که لااله الا الله را بر زبان جاری کرده اند ،بدون رعایت و ضوابط شرعی که کار متخصصان علوم اسلامی است, سم مهلکی است که وحدت دنیای اسلام را هدف قرار داده است.

نظرات

متاسفانه نظری هنوز درباره این مطلب منتشر نشده

ثبت دیدگاه

خانه شهرستان گلستان اخبار