قامت خمیده کشاورزان زیر بار مشکلات/ هر سال دریغ از پارسال

1403-06-26 08:06:34
0
98

کمبود اعتبارات، مکانیزه نبودن، خرده مالکی بودن، عدم گسترش بیمه، نامناسب بودن نرخ گذاری محصولات کشاورزی از جمله مسائل و مشکلاتی است که قامت کشاورزان را در برابر این مشکلات خم کرده است.

 

گلستان 650 هزار هکتار اراضی کشاورزی دارد که سالانه 92 نوع محصول از آن تولید می شود و از این نظر به قطب کشاورزی کشو معروف است.

مشکلات متعدد بخش کشاورزی هر سال بیشتر و درآمد کشاورزان این بخش هر روز کمتر می شود و برای ارتقای بخش کشاورزی نیاز به تدوین بسته های حمایتی جامع و هدفمند نیاز است.

محمد سعیدی نماینده کشاورزان استان گلستان در گفتگو با خبرنگار مهر اعلام کرد: کشاورزان با مشکلات بسیار زیادی روبرو هستند و این مشکلات رو به رشد است و همه باید با همیاری یکدیگر در توسعه این بخش کمک کنیم.

انحصار بیمه کشاورزی

وی افزود: باید راهکارهایی را در ارتباط با این موضوع بیندیشیم تا کشاورز خود با علاقه به سمت بیمه بیاید، چرا که ما در بیمه با مشکلات بسیار زیادی روبرو هستیم و مسئله رقابت در بیمه محصولات کشاورزی وجود ندارد و صاحب منفعت تایین خسارت می کند و این بیمه فقط در انحصار بانک کشاورزی است و این یک مشکل اساسی به شمار می رود.

وی ابراز کرد: کشاورز زندگیش از چند هکتار زمین  بدست می آید و باید بستر را به گونه ای فراهم کنیم تا بتواند در پایان سال سودی داشته باشد و به راه های انحرافی درآمد کشیده نشود و به گونه ای بیمه بتواند آنها را تضمین کند تا از حداقل درآمد محصول مطمئن شود.

وی اظهار داشت: در بخش معوقات بنگاه های تولیدی بخش کشاورزی برای اخذ پروانه تاسیس، بهره برداری و تسهیلات  قطعا طرح های توجیهی می خواهد و متاسفانه جهاد کشاورزی طرح های توجیهی خودشان را قبول نمی کند و این طرح ها باید توسط کارشناسان آنها طراحی شود که متاسفانه این طرح ها در حال حاضر جوابگوی کشاورز نیست .

معوقات بانکی کشاورزان

وی ادامه داد: به دلیل اینکه هزینه های کشاورز بالا رفته  کشاورز نمی تواند هزینه های بالا رفته را با  اجرای طرح های هدفمندی یارانه و درآمد پایینش مطابقت بدهد و در حال حاضر با معوقات سنگینی روبرو شده است.

وی عنوان داشت: باید هر ساله تثبیت نرخ و تنظیم آورده های کشاورزی معین شود تا کشاورز فکری برای سال آینده داشته باشد  و همچنین در ارتباط با نرخ گذاری آورده های کشاورزی باید یک تشکیلاتی باشد که بتواند به صورت منصفانه عمل کند.

وی گفت: متاسفانه در کشور با خرید  گندم از خارج با نرخ 1200 تومان در واقع کشاورزان خارجی را تقویت می کنیم و گندم را درگشور با نرخ 450 خریداری می کنیم و اگر کشاورز بخواهد قیمت بیشتر کند کسی قبول نمی کند.

نماینده مردم مینودشت،گالیکش،کلاله و مراوه تپه  در مجلس شورای اسلامی نیز به خبرنگار مهر گفت: مسئولان استان تا به الان برای توسعه بخش کشاورزی  کارهای زیادی انجام داده اند و با وجود اینکه استان به عنوان قطب کشاورزی در کشور شناخته می شود نتوانسته رشد زیادی داشته باشد.

عبدالکریم رجبی افزود: ما باید موانع را با هم اندیشی  همدیگر رفع کنیم  و تلاش داشته باشیم تا این موانع را از سر راهمان برداریم تا بتوانیم در این حوزه شاهد رشد و شکوفایی باشیم.

مشکل اعتبارات بخش کشاورزی

وی بیان کرد: در حوزه کشاورزی  مشکلات فراوانی وجود دارد که یکی از اصلی ترین این مشکلات در بخش  اعتبارات است که باید بتوانیم در این بخش برنامه مدونی تدوین نماییم تا این اعتبارات به خوبی جذب شود و همچنین متاسفانه ما در بحث زیر ساخت ها بسیار ضعیف هستیم و باید سعی کنیم این زیر ساخت ها را درست کنیم.

وی در ارتباط با جاده های بین مزارع ابراز کرد: یکی از دیگر مشکلات اساسی ما در بخش کشاورزی این موضوع است و کشاورز برای اینکه بتواند کارهای خود را به درستی انجام دهد نیاز مبرم به راه های بین مزارع دارد.

وی عنوان کرد: برخی  روستاییان زمینی را در یک روستا و در حواشی جنگل چند سال کشت می کردند و بعد از گذشت چندین سال با توجه به سند راهبردی منابع طبیعی  اخطار می آمد مبنی بر اینکه زمین را تحویل دهند و در این بین جریمه هایی برای آنها در نظر گرفته می شد و با توجه به اینکه درآمد کشاورز از این راه است باید تدابیری در این زمینه برای  آنها اندیشیده شود.

مکانیزه نبودن بخش کشاورزی

وی ادامه داد: یکی از مشکلات دیگر بخش کشاورزی موضوع مکانیزه شدن ادوات بخش کشاورزی است که باید به آن توجه شود و جهت مدرن شدن این تجهیزات بانک کشاورزی باید با کشاورزان همکاری کند تا بتوانیم به کشاورزان در این زمینه کمک کنیم./مهر

نظرات

متاسفانه نظری هنوز درباره این مطلب منتشر نشده

ثبت دیدگاه

خانه شهرستان گلستان اخبار