گامی مهم در عرصه اقتصاد مقاومتی و خودکفایی:

450 هکتار از باغات زیتون کلاله به مرحله بازدهی رسید/ پیش بینی برداشت 900 تن زیتون در شهرستان+تصاویر

1403-07-01 05:07:35
0
39

مدیر جهاد کشاورزی کلاله گفت : در این شهرستان 918 هکتار باغ زیتون وجود دارد که 450 هکتار آن به مرحله بازدهی رسیده است و پیش بینی می شود در این شهرستان برداشت 900 تن زیتون را داشته باشیم.

علی علیزاده در حاشیه برداشت محصول زیتون اولین باغ از باغات شهرستان کلاله با بیان اینکه در این شهرستان 918 هکتار باغ زیتون وجود دارد که 450هکتار آن به مرحله بازدهی رسیده است، گفت:درختان زیتون شهرستان کلاله در بخش کنسروی رقم زرد و در روغنی رقم کرونایکی است که پیش بینی می کنیم با میانگین عملکرد 2 تن در باغات دیم ، بیش از 900 تن تولید زیتون داشته باشیم که 350 تن آن کنسروی و 550 تن ، زیتون روغنی باشد.

zeytoon 2

وی در ادامه به شرایط آب و هوایی شهرستان اشاره کرد و گفت : آب و هوای مدیترانه‌ای، تابستان‌های گرم و زمستان‌های ملایم، میزان بارندگی بالای 400 میلی متر در سال، کمک‌های دولت در ترغیب کشاورزان دارای اراضی شیب‌داربرای تبدیل مزارع به باغات، درآمد مناسب کشاورزان از این عرصه ها باعث شده است تا روند توسعه باغات مثمر در شهرستان سرعت بگیرد.

مدیر جهاد کشاورزی کلاله افزود: سال گذشته در اراضی شیب دار، 176 هکتارغرس نهال مثمر داشتیم که 157 هکتار آن زیتون بود که جهاد کشاورزی علاوه بر تهیه نهال، عملیات کشت را نیز بصورت رایگان انجام داد و آبیاری یکساله این باغات را نیز بر عهده گرفت.

علیزاده درادامه اظهار داشت: توسعه باغات مثمر، ضمن ایجاد بستر اشتغال پایدار درهر چهار هکتار برای یک نفر، موجب افزایش بهره دهی عرصه خاکی نسبت به محصولات دیگر می شود.

zeytoon 1

این مسئول تاکید کرد: بر اساس پیش بینی های انجام شده در سال آتی کشاورزی 96-95 ، کشاورزان در عرصه 650 هکتار از اراضی شیب دار خود با کمک جهاد کشاورزی اقدام به ایجاد باغات مثمر، عمدتاً از نوع زیتون نمایند.

ایل امان مختوم نژاد کارشناس باغبانی جهاد کشاورزی کلاله هم گفت: توسعه باغات در کلاله بخصوص زیتون در اراضی شیب‌دارعلاوه بر منافع مادی برای بهره بردار، کمربندی سبز را در دامنه کوهها بوجود می آورد که ضمن جلوگیری از فرسایش خاک، در جلوگیری از سیلاب‌ها نیز موثر است.

zeytoon 3

وی افزود: در طی سال تمامی کارشناسی ها از عملیات کشت و داشت برای باغدار رایگان است.

جلیل فرشادی باغدار زیتون نیز گفت: 10 هکتار باغ زیتون دارم که با توجه به هفت ساله بودنش، پیش بینی برداشت 2 تن در هر هکتار را می کنم.

وی قیمت هرکیلو زیتونی که بفروش رسانده را 4000 تومان اعلام کرد و افزود: بخشی از زیتون باغ روغنی است که حدود دو ماه دیگر برداشت می شود.

zeytoon 4

این باغدار به مشکلات باغداران اشاره کرد و تصریح کرد: نداشتن صنایع تبدیلی و مرکز خرید در شهرستان، هزینه را برای باغدار بالا می برد لذا ضرورت دارد دولت برای کمک به ایجاد صنایع تبدیلی این محصول مساعدت های تسهیلاتی بلند مدت با منفعت کمتر را در نظر بگیرد.

zeytoon 5

zeytoon 6

zeytoon 7

نظرات

متاسفانه نظری هنوز درباره این مطلب منتشر نشده

ثبت دیدگاه

خانه شهرستان گلستان اخبار