گلستانی‎ها سالیانه 240 هزار تن نان مصرف می‎کنند

1403-08-01 11:08:31
0
16

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار گلستان گفت: میزان مصرف نان در استان گلستان سالیانه 240 هزار تن است و گلستانی‎ها ماهانه 20 هزار تن نان مصرف می‎کنند.

به گزارش ایسنا، محمود ربیعی در کارگروه آرد و نان استان گلستان اظهار کرد: یک میلیون و 359 هزار تن گندم در استان گلستان به صورت تضمینی خریداری شده است و استان گلستان از این نظر در کشور مقام دوم را دارد.

وی با بیان اینکه مجوز ذخیره‌سازی 800 هزار تن گندم در استان گلستان اخذ شده است، گفت: میزان مصرف نان در استان گلستان سالیانه 240 هزار تن است و گلستانی‎ها ماهانه 20 هزار تن نان مصرف می‎کنند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار گلستان با بیان اینکه از 38 کارخانه آرد در شرکت منطقه دو غله 28 مورد آن در استان گلستان قرار دارد، گفت: استان گلستان 10 برابر میزان مصرف خود در استان گندم به صورت متوسط تولید می‎کند.

ربیعی با بیان اینکه تنها 20 تا 30 درصد گندم تولیدی استان گلستان به کارخانه‎های آرد استان تحویل داده می‎شود، افزود: حق گلستان است که از شرایط لازم برای ذخیره‌سازی گندم با توجه به میزان تولید که دارد برخوردار باشد و بیشترین میزان سهمیه تبدیل گندم به آرد را در شرکت منطقه دو غله داشته باشد. این منطقه باید ایجاد ارزش افزوده برای گندم و تبدیل آن به آرد در استان گلستان را دنبال کند و یا با افزایش حق انبارداری گندم در استان گلستان به دنبال افزایش ارزش افزوده گندم در استان باشیم.

وی با بیان اینکه استاندار گلستان نیز به ایجاد ارزش افزوده گندم در استان گلستان تاکید دارد، خاطرنشان کرد: با همکاری اداره کل غله در روزهای گذشته پرتودهی اشعه گاما برای ضد عفونی غله در استان گلستان داشتیم که این ظرفیت خوبی برای استان به شمار می‎رود.

معاون استاندار گلستان بیان کرد: استان خوزستان با یک میلیون 396 هزار تن، گلستان با یک میلیون و 359 هزار تن، فارس با 865 هزار تن، کرمانشاه با 672 هزار تن، کردستان با 588 هزار تن تولید گندم رتبه‎های نخست تا پنجم را در تولید گندم در کشور اختصاص داده‎اند.

وی با بیان اینکه دولت هیچ تضمینی برای خرید جو نداشته است، گفت: جو در استان گلستان در بورس عرضه می‎شود و از این طریق به فروش می‎رسد و دولت نسبت به خرید آن تضمینی نداشته است.

معاون استاندار گلستان به تاسیس نانوایی‎ها در محل‎های جدید در استان اشاره کرد و افزود: این موضوع در کمیته‎های مرتبط به تاسیس نانوایی‎ها بررسی می‎شود و بعد از اینکه سرانه و میزان مصرف مشخص شد ضرورت تاسیس نانوایی جدید را ابلاغ می‎کند.

ربیعی با بیان اینکه هیچ نانوایی بدون مجوز استان نمی‎تواند تعطیل کند، گفت: مباحث نان، گندم و آرد مباحث حاکمیتی است و نسبت به این موضوعات حساس هستیم.

وی از افزایش تفویض اختیار به دستگاه‎ها از سوی وزارتخانه‎ها به استان‎ها خبر داد و گفت: در چند روز گذشته این مهم ابلاغ شده است و بعد از هفته دولت جلسه‎ای در این راستا با دستگاه‎های اجرایی برگزار خواهیم کرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار گلستان با بیان اینکه در هفته دولت بخشی از پروژه‎ها را افتتاح خواهیم کرد، خاطرنشان کرد: 452 پروژه اقتصادی با 18 میلیارد تومان اعتبار خواهیم داشت.

ربیعی با بیان اینکه با حضور وزیر کشور، کارخانه آرد کوثر شهرستان کلاله افتتاح خواهد شد، گفت: با وجود اینکه تولید گندم در شرق استان نسبت به غرب بیشتر است اما کارخانه زیادی در آن منطقه نداریم.

نظرات

متاسفانه نظری هنوز درباره این مطلب منتشر نشده

ثبت دیدگاه

خانه شهرستان گلستان اخبار