فعالیت 16 مرکز خرید تضمینی گندم در مناطق کوهستانی گلستان

1403-07-02 12:07:28
0
41

مدیرکل غله و شرکت خدمات بازرگانی گلستان گفت: کار خرید تضمینی گندم از کشاورزان مناطق کوهستانی استان با دایر بودن 16 مرکز ادامه دارد.

حمیدرضا علی محمدی روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی اضافه کرد: کار برداشت و خرید محصول گندم از کشاورزان مناطق کوهستانی استان بعد از پایان برداشت از گندمزارهای مناطق دشت آغاز شد.
کار برداشت گندم از زمین های زیر کشت در مناطق دشت استان گلستان در سال زراعی جاری از خرداد ماه آغاز شده بود.
وی مقدار خرید تضمینی گندم مازاد برنیاز کشاورزان استان را یک میلیون و 269 هزار و 580 تن از سوی 100 مرکز این شرکت اعلام کرد و افزود: تاکنون مبلغ 12 هزار و 857 میلیارد ریال از مطالبات گندمکاران معادل 80 درصد بهای گندم تحویلی به حساب آنها واریز شده است.
مدیرکل غله گلستان تصریح کرد: تامین اعتبار برای پرداخت بقیه بهای گندم تحویلی از کشاورزان استان ادامه دارد تا در کوتاه ترین زمان ممکن طلب این کشاورزان به حساب آنها واریز شود.
شورای اقتصاد قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم معمولی را 12 هزار و 705 ریال و گندم دوروم را 13 هزار و 68 ریال برای سال زراعی 95 - 94 تعیین کرده است.
علی محمدی همچنین از خرید 54 هزار تن گندم جوانه زده از سوی سه مرکز در شهرستان کلاله و یک مرکز در مسیر مینودشت – گنبدکاووس خبر داد و گفت: در این رابطه اکنون فقط یک مرکز در گنبدکاووس فعال است و کشاورزان باقی مانده می توانند محصول گندم جوانه زده خود را به این مرکز تحویل دهند.
شرایط آب و هوایی و بارندگی های اواخر خرداد ماه امسال باعث جوانه زدن گندم در خوشه در برخی از گندمزارهای شرق استان شد.
وی در خصوص نحوه پرداخت بهای گندم جوانه زده تحویلی به کشاورزان استان یادآور شد که شرکت غله و خدمات بازرگانی استان فقط دریافت این گندم ها را بر عهده دارد و قیمت نهایی آن از سوی دستگاه های مرتبط تعیین و به کشاورزان پرداخت می شود.
طبق گزارش سازمان جهادکشاورزی گلستان، در سال زراعی جاری 381 هزار و 946 هکتار از اراضی استان به کشت گندم اختصاص دارد.
امسال در گلستان برای خرید گندم مازاد برنیاز استان به میزان یک میلیون و 400 هزار تن ظرفیت سازی شده است.
گلستان با داشتن 650 هزار هکتار زمین های کشاورزی از قطب های مهم تولید محصولات مختلف بویژه گندم در کشور به شمار می رود، سال زراعی قبل شرکت غله و خدمات بازرگانی استان 900هزار تن گندم مازاد برنیاز از کشاورزان این منطقه خریداری کرد.

نظرات

متاسفانه نظری هنوز درباره این مطلب منتشر نشده

ثبت دیدگاه

خانه شهرستان گلستان اخبار