عیسی غلامی:

تذکر ما به استاندار در راستای سلامت انتخابات بود/ پرونده تخلفات انتخاباتی گلستان به دادگستری ارجاع داده شد

1403-08-06 01:08:21
0
55

رئیس شورای نگهبان استان گلستان به تذکر هیات نظارت استان به استاندار اشاره کرد و گفت: این تذکر در راستای سلامت انتخابات بود و نشان داد ما در اجرای قانون و عمل به شرع اقتدار داریم.

به گزارش کلاله خبر به نقل از پاسرو ؛ عیسی غلامی، رئیس شورای نگهبان استان گلستان شب گذشته در نشست خبری با اصحاب رسانه استان که در آستانه 26 تیر ماه، سالروز تاسیس شورای نگهبان برگزار شده بود، در رابطه به دو انتخابات گذشته در استان توضیحاتی داد.    

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار پایگاه خبری پاسرو مبنی بر تخلفات انتخاباتی مرحله اول و دوم مجلس شورای اسلامی و انتخابات خبرگان رهبری در استان تصریح کرد: مجموعه قوانین انتخابات مجلس شورای اسلامی محصول فضای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی دهه 60 است که با نگاه مبتنی بر شرایط همان زمان تدوین شده است لذا ما به این قانون انتقاد حقوقی داریم اما مادامی که تغییر نکرده موظف به اجرای آن هستیم.

غلامی به برخی اشکالات این قانون اشاره کرده و متذکر شد: در این قانون تخلفات از نظر اهمیت درجه بندی نشده و مجازات ها نیز خیلی سبک بوده و بازدارنده نیست در حالیکه فلسفه قانون گذاری و مجازات ایجاد ارعاب و پیشگیری از مجرمان احتمالی است.

رئیس شورای نگهبان استان با بیان اینکه دولت و مجلس شورای اسلامی این اختیار را دارند که با تحویل لایحه و یا تدوین یک طرح این قانون را اصلاح کنند، گفت: متاسفانه دولت ها و مجلس ها سال آخر فعالیت خود رجزخوانی های زیادی کردند چند باری نیز مجلس به این قانون ناخونکی زد اما تغییرات ماهوی نداد و اشکالات آن برطرف نشد.

پرونده تخلفات انتخاباتی گلستان به دادگستری ارجاع داده شد

وی با ذکر این مقدمه به تخلفات انتخاباتی استان گلستان اشاره کرد و اذعان داشت: به علت ضعفی که در قانون انتخابات وجود دارد و به ان اشاره شد تخلفات صورت گرفته در انتخابات مجلس شورای اسلامی استان موجب ابطال انتخابات در حوزه های مدنظر نشد.

غلامی با بیان اینکه حجم، نوع و کیفیت تخلفات استان گلستان در حد قابل توجهی نبود، خاطرنشان کرد: در 207 حوزه انتخاباتی کشور هیچ صندوق و انتخاباتی باطل نشد، تنها آرای یک کاندیدیای خاص باطل شد که مدارک بدست آمده ثابت می کرد وی از ابتدا نیز صلاحیت نداشت.

رئیس شورای نگهبان استان گلستان تصریح کرد: اگر قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی متناسب با این دهه نوشته شود چه بسا انتخابات برخی حوزه ها در استان باطل می شد، البته ما پرونده تخلفات انتخابات هر دو مرحله را به دادگستری ارجاع دادیم و باید از آن مرجع پیگیر شوید تا ببینید چه تصمیمی اتخاذ شده است.

وی همچنین عنوان کرد: در برخی حوزه ها نیز اقداماتی انجام شد که افکار عمومی ان را جرم و تخلف تلقی می کرد اما این ناهنجاری ها بر اساس قانون تخلف محسوب نمی شد.

تذکر ما به استاندار در راستای سلامت انتخابات بود

غلامی به ارزیابی عملکرد شورای نگهبان استان گلستان در انتخابات گذشته پرداخت و متذکر شد: سابقه نداشته رئیس هیات نظارت بر انتخابات استان به استاندار تذکر بدهد و از پاسخ قانع نشود و پرونده را به دادگستری ارجاع بدهد، این موضوع نشان می دهد شورای نگهبان استان مقتدرانه به وظیفه خودش در راستای اخلاق، شرع مقدس اسلام و قانون اساسی عمل می کند و رفتاری حاکمیتی دارد، حضور 81درصدی مردم نیز نشان دهنده رضایت آنان از انتخابات و مهری بر سلامت آن بود.

نظرات

متاسفانه نظری هنوز درباره این مطلب منتشر نشده

ثبت دیدگاه

خانه شهرستان گلستان اخبار