مسئولین کاری کنند؛

سیلوی گالیکش تنها مرکز خرید گندم جوانه‌زده گلستان / با بی‌تدبیری مسئولین 4 مرکز خرید گندم گالیکش زود پر شد / افت زیاد کارشناسان خرید، داد کشاورزان را درآورد

1403-07-03 06:07:24
0
71
سیلوی گالیکش تنها مرکز خرید گندم جوانه‌زده گلستان / با بی‌تدبیری مسئولین 4 مرکز خرید گندم گالیکش زود پر شد / افت زیاد کارشناسان خرید، داد کشاورزان را درآورد
<p style="text-align: justify;"><strong>این روزها شاهد برداشت محصول گندم کشاورزان گالیکش هستیم که نیازمند تدبیر مسئولین استانی و محلی این شهرستان است تا با آسودگی بیشتری دسترنج یک‌ساله خود را جمع‌آوری و به فروش برسانند.</strong></p>

به گزارش "پایگاه خبری تحلیلی نیلکوه" امسال پنج مرکز خرید شرکت تعاونی 22 بهمن صادق‌آباد، شرکت تعاونی اوغان، کارخانه آرد شریف، کارخانه طلای سفید و سیلو گالیکش عملیات خرید گندم در این شهرستان را بر عهده داشتند.

باگذشت حدود 12 روز از زمان برداشت (آغاز برداشت گندم در گالیکش 13 خردادماه) ظرفیت چهار مرکز خرید گالیکش به‌جز سیلوی این شهرستان تکمیل شد.

در حالی بود که تنها یک‌سوم از گندمزارهای بخش لوه شهرستان گالیکش درو شده بود اما انبار شرکت تعاونی 22 بهمن این بخش پر شد.

به اعتقاد کشاورزان و کارشناسان انبار این شرکت تعاونی یا با گندم‌های باقی‌مانده در انبار کشاورزان و بازرگانان از سنوات گذشته پرشده یا که گندم‌های برداشت‌شده دیگر نقاط شهرستان گالیکش یا استان گلستان این کار صورت گرفته است.

کشاورزان از این روند گلایه‌مند هستند چراکه باید هزینه بیشتری در کنار خطرات جاده‌ای حمل محصولشان پرداخت کنند تا آن را به سیلوی گالیکش برسانند.

این بین پای بسیار از دلالان به بازار خرید گندم بازشده و سود و زحمت یک‌ساله کشاورزان به جیب آن‌ها می‌رود.

همچنین برخی افزایش تولید گندم را باعث بروز برخی مشکلات در استان عنوان می‌کنند. تا روز گذشته یک‌میلیون و 50 هزار تن گندم به مراکز خرید استان تحویل داده‌شده است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان زمان برداشت این میزان به یک‌میلیون و 300 هزار تن برسید. این در حالی است که سال گذشته 950 هزار تن گندم به مراکز خرید استان تحویل داده‌شده است.

nilkooh1331 1

سیلوی گالیکش تنها مرکز خرید گندم جوانه‌زده گلستان

کمبود کمباین در گالیکش برداشت این محصول را با تأخیر روبرو کرد تا بارندگی اخیر موجب جوانه زدن گندمزارهای این شهرستان شود.

تمهیدات لازم جهت خرید گندم‌های جوانه‌زده در سطح شهرستان‌های شرق گلستان اتخاذ و سیلوی گالیکش تنها مرکز خرید این گندم‌ها تعیین شد.

جای هیچ نگرانی برای کشاورزانی که گندم جوانه‌زده دارند نیست اما کشاورزان از قیمت و افتی که برای گندم‌هایشان لحاظ می‌شود بسیار گلایه‌مند هستند.

گفته می‌شود گندم‌های جوانه‌زده برای رفع نگرانی کشاورزان خریداری و در آینده برای مصارف غیرانسانی فرآوری خواهد شد.

برخی کشاورزان به نیلکوه گفتند: ازآنجایی‌که اکثر گندم‌های منطقه جوانه‌زده‌اند با ارائه گندم سالم هم به مراکز خرید برای محصولشان افت بالایی لحاظ شده است.

در این خصوص مسئولین امر معتقدند در خرید و قیمت‌گذاری گندم‌های معمولی مشکل خاصی وجود ندارد و بسیاری از کشاورزان محصولشان را به بیش از قیمت تضمینی 12 هزار و 705 ریال هم به فروش می‌رسانند.

برای گندم‌های جوانه‌زده هم تا 10 درصد افت مشکلی وجود ندارد و درصورتی‌که حداکثر 10 درصد افت مفید و 7 درصد افت غیرمفید لحاظ شود قیمت هر کیلو گندم حدود 12 هزار و 360 ریال لحاظ خواهد شد.

درصورتی‌که محصول بیش از 10 درصد جوانه‌زنی داشته باشد نیز باید از ستاد مرکزی تهران اعلام قیمت‌گذاری صورت گیرد.

nilkooh1331 1

صف‌های طولانی تحویل گندم

تعدادی از تراکتور داران و کامیون داران دو شبانه‌روز است که در صف تحویل محصول قرار دارند و از روند تحویل گندم در سیلوی گالیکش به‌شدت گلایه‌مند هستند.

از سوی مسئولین شهرستانی درخواست تخلیه مراکز خرید شرکت تعاونی اوغان و صادق‌آباد گالیکش 10 روز پیش به اداره کل غله و سیلوی استان ارسال‌شده است تا این‌گونه مشکلاتی بروز پیدا نکند اما تاکنون دستور جابه‌جایی صادر نشده است.

گفتنی است با معرفی مراکز خرید جدید گندم‌های جوانه‌زده شرق گلستان در شهرستان‌های کلاله و گنبد مشکل شلوغی سیلو گالیکش تا غروب امروز برطرف خواهد شد و صف تحویل گندم گالیکش به روال عادی بر خواهد گشت.

کامیون داران به نیلکوه گفتند: منطقه قرارگیری و صفوف کامیون‌ها از امنیت کمی برخوردار است و شب‌ها بسیاری به ماشین‌هایشان حمله کرده و اقدام به دزدیدن گندم کامیون‌ها می‌کنند.

گفتنی است سال زراعی جاری سطح زیر کشت گندم در گالیکش 18 هزار و 200 هکتار است و پیش‌بینی می‌شود بالغ‌بر 80 هزار تن گندم در این شهرستان تولید شود.

nilkooh1331 1

nilkooh1331 1

nilkooh1331 1

nilkooh1331 1

نظرات

متاسفانه نظری هنوز درباره این مطلب منتشر نشده

ثبت دیدگاه

خانه شهرستان گلستان اخبار