سایت ترکمن سی سی: وقتی حرمت شاعر شهیر ترکمن شکسته می شود؛

فساد اخلاقی در مختومقلی/ وقتی دخترم توسط چند موتورسوار آزار دید، کسی به کمک ما نیامد/ وجود قلیان و شراب‎خواری در چادرها؛ این وضع اسفناک است

1403-07-03 09:07:29
0
38
فساد اخلاقی در مختومقلی/ وقتی دخترم توسط چند موتورسوار آزار دید، کسی به کمک ما نیامد/ وجود قلیان و شراب‎خواری در چادرها؛ این وضع اسفناک است
<p style="text-align: justify;"><strong><span style="font-size: 8pt;">سایت ترکمن سی سی نوشت: پدری که دخترش در مراسم تولد مختومقلی فراغی گم شده بود گفت: هنگامی که چهار پنج موتور سوار دخترم را دوره کرده بودند و هر کدام به وی دست می زدند کسی به کمک ما نیامد،&nbsp;حرمت مختومقلی اگر این است همان بهتر که برگزار نشود.</span></strong></p>

به گزارش کلاله خبر به نقل از ترکمن سی سی، مختومقلی شاعری سوخته به درد مردم است که هیچگاه قلم خویش را به دنیای فانی نفروخت، مختومقلی شاعری است که عشق به مردم را در عمل معنا کرد، مختومقلی خویشتن را در دربار پادشاهان اسیر نکرد و قلم خویش را در خدمت اتحاد مردم بکار برد.

هر ساله اواخر اردیبهشت ماه مردم ترکمن صحرا برای فخر فروشی به جهانیان که در قلب صحرا مردی بزرگ خفته است مراسمی برای این بزرگمرد برگزار می کند، مراسمی که در آن تشکل های مردمی نقش مهمی ایفا می کنند و مسئولین نیز استقبال شایسته ای از این مراسم دارند.

مراسم مختومقلی فراغی نمادی از اتحاد ترکمن صحرا است که فعالان فرهنگی زحمات شبانه روزی برای برگزاری آن متقبل می شوند، این مراسم عامل پیوند و دوستی دو کشور ترکمنستان و ایران است، مراسم بزرگداشت مختومقلی فراغی عامل نزدیکی مردم ترکمن با سران و مسئولین کشور می باشد و مسئولین کشوری و استانی استقبال خوبی از این مراسم می کنند، این مراسم شبی خاطره انگیز برای دوستداران شعر و موسیقی ترکمن رقم می زند.

استقبال مردم از مراسم مختومقلی در سالهای گذشته چشمگیر بود ولیکن هر ساله از این استقبال کاسته می شود و خبری از جمعیت سی هزار نفری نیست، این مراسم که می تواند نماد اتحاد ترکمن صحرا شود چرا هر ساله جمعیت کمتری به سوی خود جذب می کند؟

هر ساله مراسم مختومقلی فراغی با نام فرهنگ برگزار می شود ولیکن این مراسم فرهنگی شاهد اتفاقات ناگواری است که دید مردم را نسبت به این مراسم تغییر می دهد.

با جرات می توان گفت شب هنگام بیشتر چادرهای حاضران شاهد استعمال مواد مخدر و مشروبات الکلی است، این نکته جای هیچ انکاری ندارد و متاسفانه برخی از مدعیان ترکمن صحرا نیز مبادرت به استعمال مواد مخدر در کنار مزار مختومقلی فراغی می کنند، کسانی که باید الگو باشند خود دست به اینگونه اعمال می زنند.

در گیری های موجود بین جوانان گاهی اوقات موجب قتل های خونین در جوار مختومقلی فراغی شده است که امسال نیز شاهد اینگونه درگیری ها بودیم.

حجاب نامناسب دختران و زنان ترکمن بر سر مزار مختومقلی فراغی جای تامل دارد، مکانی که باید سرای فرهنگ ترکمنی باشد تبدیل به جایی برای قرار های عاشقانه شده است.

امسال شاهد ماجرایی بودیم که نباید از کنار آن به راحتی گذشت، دختر و پسر دوازده ساله ی خانواده ای گم شدند که متاسفانه دختر خانواده توسط چند موتور سوار مورد آزار قرار گرفت و پسر خانواده که برای دفاع از خواهر خویش رفته بود توسط آنان کتک زده شد، پدر خانواده که بشدت از این مسئله رنجیده خاطر و عصبانی بود گفت: دفعه اول و آخرم است که به این مکان پا می گذارم، با هزار امید و آرزو و عشق به مختومقلی آمده بودم، در هر چادری قلیان و شراب خواری، این وضع اسفناک است، هنگامی که چهار پنج موتور سوار دخترم را دوره کرده بودند و هر کدام به وی دست می زدند کسی به کمک ما نیامد، حرمت مختومقلی اگر این است همان بهتر که برگزار نشود.

در طیف دیگر کسی نمی پسندد کنار قبر نزدیکان خویش به ساز و آواز بپردازند و مواد مخدر مصرف کنند، کسی دوست ندارد کنار قبور مسلمین با حجاب نامناسب حاضر شوند و مشروبات الکلی مصرف کنند.

حال باید پرسید چند نفر از حاضران در جمعیت به دلیل عشق به مختومقلی پا به این مراسم می گذارد؟

چرا کسانیکه از نام مختومقلی فراغی به دنبال برند سازی برای خویش هستند درمورد این رفتارها سکوت می کنند؟

مراسم مختومقلی فراغی که برنامه ای فرهنگی است تبدیل به ضد ارزش در جامعه ترکمن گردیده است، حتی کسانیکه پا در این محل می گذارند به این مسئله اعتراف می کنند، جوار مختومقلی تبدیل به مکانی برای فساد اخلاقی شده است و این وضع هر ساله بدتر می شود و تعداد جمعیت رو به کاهش است.

به نظر علمای دین آواز و موسیقی در کنار قبور مسلمانان جایز نیست، حال که به بهانه فرهنگ و اتحاد ترکمن صحرا تن به این اعمال می دهیم، چرا رفتارهای غیر شرعی دیگر را مشاهده می کنیم؟

این وضع اسفناک چگونه باید ریشه یابی و برطرف شود؟ آیا روحانیون و علمای دین باید در پای منبر وعظ خویش مردم را از عواقب اینگونه کارها مطلع سازند؟

آیا باید فعالان فرهنگی و سیاسی منطقه در راستای فرهنگ سازی تلاش بیشتری کنند؟ یا باید نیروهای انتظامی و امنیتی صلابت بیشتری جهت جلوگیری از رفتارهای فوق الذکر در جوار مزار مختومقلی از خود نشان دهند؟

حرمت مختومقلی فراغی با اعمالی ناشایست شکسته می شود و این رفتارها شایسته این شاعر شهیر نیست.

منبع خبر: تزکمن سی سی

 

نظرات

متاسفانه نظری هنوز درباره این مطلب منتشر نشده

ثبت دیدگاه

خانه شهرستان گلستان اخبار