لزوم توجه به اقتصاد مقاومتی:

رئیس تعاون، کار و رفاه اجتماعی کلاله: بیش از 4 هزار بیکار در کلاله وجود دارد/ در صنعت رشد منفی داشتیم!

1403-07-03 11:07:19
0
44
رئیس تعاون، کار و رفاه اجتماعی کلاله: بیش از 4 هزار بیکار در کلاله وجود دارد/ در صنعت رشد منفی داشتیم!
<p dir="RTL" style="text-align: justify;"><strong><span style="font-size: 8pt;">رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان کلاله گفت: در حال حاضر بیش از 4000 هزار بیکار در این شهرستان وجود دارد و این در حالی است که طبق تعاریف قانون کار حتی اشخاصی که در کنار خانواده مشغول هستند، نیز شاغل محسوب می شوند.</span></strong></p>

عبدی بدراق نژاد در گفتگویی اظهار داشت: این اداره بعد از ادغام، فعالیت های خود را بر دو قانون کار و تعاون معطوف کرد و علاوه بر این، این اداره دبیرخانه ستاد اشتغال نیز است و زمینه های واگذاری وام های اشتغال زایی و واگذاری تسهیلات به کارفرمایان را مهیا می کند.

وی افزود: طبق برآرود های انجام شده سالانه 1100 نفر متقاضی کار به جمع متقاضیان کار این شهرستان اضافه می شود و با حفظ وضعیت موجود و در خوشبینانه ترین حالت، برای  510 نفر در حوزه های مختلف ایجاد شغل می شود و در کنار آن 590 نفر به امار بیکاران شهرستان کلاله اضافه می شود.

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی کلاله یادآور شد: در سال 94 بر اساس اعلام مرکز امار نرخ بیکاری این شهرستان 12.9 اعلام شده است که از متوسط استانی که با 10.7 بیشتر است واگر ظرفیت های اشتغالزایی کلاله در قالب های دادن تسهیلات و اقتصاد مقاومتی افزایش نیابد با افزایش بیکاران در سال های اینده مواجه خواهیم شد.

بدراق نژاد تاکید کرد: شهرستان کلاله  مهد اشتغال ناقص است، یعنی یک شخص در کنار خانواده خود نیز کار کند، از نظر شاخص ها اشتغال شاغل است و تاکید می کنیم اگر با این روند پیش برود، نرخ بیکاری در شهرستان کلاله بخصوص فارغ التحصیلان افزایش خواهد یافت.

وی به برنامه های سال گذشته خود در زمینه اشتغالزایی پرداخت و تصریح کرد: یکی از برنامه های ما در سال 94  تثبیت اشتغال بود، با تمهیداتی که انجام شد از افزایش بیکاری و تعطیلی و اخراج جلوگیری شد و این امر نیز با دادن 30 میلیارد ریال وام و تسهیلات به کارفرمایان (برای جلوگیری از ورشکستگی) عملیاتی شد.

وی اذغان داشت: در شهرستان کلاله جمعیت فعال (اماده به کار) 48 هزار و 500 نفر هستند که از این بین 39 هزار نفر آنها مرد و بقیه زن می باشند و همچنین جمعیت شاغل این شهرستان 44 هزار و 500 نفر است  که از این تعداد 38 هزار نفر از شاغلین را مرد و 6 هزار و 500 نفر را  زنها تشکیل می دهند.

این مسئول با بیان اینکه در سال گذشته امار اشتغالزایی در شهرستان 410 نفر بود، اظهار داشت: در این راستا درحوزه های کارگری و کارفرمایی 250 نفر بیمه شدند.

وی اشاره ای به جمعیت بیکاران شهرستان داشت و افزود: جمعیت بیکار شهرستان کلاله 4000 هزار نفر است که 3000 نفر آن مرد هستند.

بدراق نژاد خاطرنشان کرد: در شهرستان کلاله علی رغم اینکه در صنعت و کشاورزی با رشد منفی روبرو بودیم، در بخش خدمات رشد مثبت داشتیم و 42 درصد از شاغلین این شهرستان در بخش کشاورزی، 38 در صد در بخش ساختمان و صنعت و 20 درصد نیز در بخش خدمات فعالیت می کنند

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی به برنامه های سال جاری این اداره پرداخت و گفت: در نظر داریم در سال جاری با تشکیل کارگروه آسیب شناسی واحد های صنعتی، واحدهای آسیب پذیر را شناسایی کنیم و با دادن تسهیلات و بازاریابی، از انها حمایت کنیم.

وی ادامه داد: یکی دیگر از برنامه های امسال ما، توانمندسازی کارگران و افزایش بهره وری  انها است و برند سازی واحدها در برنامه کاری سال 95 است.

رئیس این اداره به برنامه های خود در راستای شعار سال اشاره کرد و گفت: در راستای اقتصاد مقاومتی با تاسیس یک شرکت تعاونی مرزنشینان در کلاله، فعالیت های اقتصادی در حوزه صادرات و واردات با کشورهای مجاور آغاز می شود که بیشتر رویکرد صادراتی دارد و باید یاداور شویم در این راستا در سال گذشته 20 میلیارد تومان صادرات در مراوه تپه داشتیم.

بدراق نژاد در ادامه تصریح کرد: یکی از تمهیدات مدنظر تاسیس شرکت توسعه و عمران با هدف دخالت دادن مردم شهرستان در این امر می باشد که میزان افراد دخیل در این کار نیم درصد از جمعیت شهرستان را شامل می شود که توجه این شرکت، توجه به ظرفیت های داخلی است.

وی افزود: هدف دیگر تشکیل شرکت جهت بهره برداری از معادن شهرستان همچون معادن صدف کوهی است  که در برخی از روستاهای کلاله می تواند باعث شکوفایی اقتصاد آن منطقه شود.

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد:  صادرات فرش نیز می تواند یکی از تمهیدات اشتغالزایی باشد که در این زمینه اقداماتی جهت تشکیل شرکت های تعاونی انجام انجام شده و رایزنی هایی نیز با سرمایه گذاران انجام گرفت.

نظرات

متاسفانه نظری هنوز درباره این مطلب منتشر نشده

ثبت دیدگاه

خانه شهرستان گلستان اخبار