با صدور جوابیه ای انجام شد؛

واکنش جوان سیستانی به مطلب "پیروزی «تفکر قومیتی» در انتخابات 7 اسفند گلستان"

1403-07-04 07:07:19
0
110
واکنش جوان سیستانی به مطلب "پیروزی «تفکر قومیتی» در انتخابات 7 اسفند گلستان"
<p style="text-align: justify;"><strong><span style="font-size: 8pt;">پس از انتشار مطلبی در گلستان ما یکی از جوانان سیستانی شهرستان گالیکش جوابیه‌ای صادر کرده که در زیر می‌خوانید.</span></strong></p>

به گزارش کلاله خبر، مطلب تحت عنوان «پیروزی "تفکر قومیتی" در انتخابات 7 اسفند استان گلستان / زنگ خطر نخبه کشی در استان به صدا در آمد » در نیلکوه منتشر شد که طی آن «فرهاد سرور» از جوانان سیستانی شهرستان گالیکش جوابیه‌ای به این پایگاه خبری ارسال کرده است که در ذیل می‌خوانید.

تفکر قومیتی

تفکر قومیتی چیست؟ ریشه این تفکر در کجاست و اصولاً چه چیزی باعث این تفکر می‌شود؟

تفکر قومیتی به تفکری گفته می‌شود که در آن مردم یک قوم و قبیله از روی تعصب و بدون در نظر گرفتن حق و عدالت به جانب‌داری از مسئله‌ای یا کسی از آن قوم می‌پردازند. می‌توان گفت این تفکر ریشه در تاریخ دارد و از همان ابتدای اسلام و یا شاید ماقبل آن‌که اجتماعات بشر کوچک‌تر از عصر حاضر بوده وجود داشته است.

از زمان ائمه هدی (ع) بین عرب و عجم همیشه این تفکر و تعصب جاهلی حکم‌فرما بوده است و به نظر می‌رسد هنوز هم در بین برخی اعراب وجود داشته باشد. اما در زمان حال که عصر تکنولوژی و پیشرفت است و بالاتر از آن در جامعه اسلامی که دم از پیامبر (ص) و ائمه (ع) می‌زند نیز شاهد چنین تفکراتی در بین اقشار مختلف جامعه ایران عزیزمان و بین اقوام مختلف شاهد هستیم و حتی می‌توان گفت که متأسفانه اکثر قومیت‌ها و طیف‌های مختلف مردمی به این بلا دچار گشته‌اند و مختص قوم و قبیله خاصی نیست.

چند روز قبل و در بررسی و تحلیل نتیجه انتخابات هفتم اسفندماه برخی سایت‌های استان گلستان مطلبی را با عنوان تحلیلی بر انتخابات 7 اسفند گلستان؛ منتشر کردند که در آن برنده انتخابات را تفکر قومیتی عنوان نمودند. مسئله مهم و قابل‌تأملی که در این تحلیل به چشم می‌خورد این است که انگشت اتهام مستقیماً به سمت دو قوم سیستانی و ترکمن اشاره رفته است و طوری به مسئله پرداخته‌شده که گویی تفکر قومیتی و تعصب تنها به این دو قوم اختصاص دارد و دیگران بدون تعصب و از روی بصیرت و حق‌جویی رأی داده و در انتخابات شرکت نموده‌اند. انگار که در این دو قوم هیچ فرد نخبه و شایسته‌ای وجود ندارد.

بله ما هم قبول داریم که این تفکر باعث به عقب رانده شدن این استان خواهد شد و ضربه مهلکی بر پیکره استان 72 ملت خواهد آورد اما باید جانب انصاف را در نظر گرفت و علت این تفکر را در این دو قوم بزرگ جستجو کرد. آیا مابقی اقوام این استان به‌دوراز تعصب رأی می‌دهند؟ در طول این سال‌ها بین همه اقوام عدالت برقرارشده است؟ و سؤالاتی دیگر از این قبیل که جای بحث و بررسی دارد.

به‌عنوان آخرین مسئله باید یادآور شوم که چندی پیش در سفر استانی دولت محترم آقای یونسی معاون رئیس‌جمهور در امور اقوام، قرار ملاقات و سخنرانی که در جمع قوم سیستانی در گرگان داشته را بدون هماهنگی لغو کرده که موجبات رنجش خاطر و آزردگی این قوم بزرگ را داشته است به‌طوری‌که حتی برادر محترم آقای اسماعیلی که حتی سیستانی نیستند آزرده‌خاطر شده و مطلبی را در برخی سایت‌های استان در حمایت از قوم سیستانی مرقوم داشتند که جا دارد در همین‌جا از ایشان تقدیر و تشکر به عمل‌آورم.

به نظر بنده ابتدا کسانی که متولی کار هستند و مابقی مردم باید دست‌به‌دست یکدیگر داده و این معضل را حل کنند که حل این معضل به نفع همه اقوام است و ادامه آن به ضرر تمامی افراد استان گلستان خواهد شد.

بنده فکر می‌کنم که حتی اگر یکی از نخبه‌ترین افراد سیستانی به‌عنوان‌مثال دکتر ده‌مرده استاندار قبلی استان‌های کرمان، لرستان و سیستان و بلوچستان (با آن سوابق درخشان) اگر از این منطقه کاندیدا شوند و در آن فرد سیستانی نباشد تعداد کمی به وی اطمینان کرده و رأی خواهند داد.

لذا بنده فکر می‌کنم ریشه این تفکر در جای دیگری است وگرنه در جامعه‌ای که دم از اسلام و علی (ع) میزند و در ایام محرم در عزاداری سرور و سالار شهیدان به سر و سینه می‌کوبد نباید چنین باشد.

به امید فردایی روشن در استان زیبا و سرسبز گلستان

فرهاد سرور

یکی از سیستانی‌های گلستان

نظرات

متاسفانه نظری هنوز درباره این مطلب منتشر نشده

ثبت دیدگاه

خانه شهرستان گلستان اخبار