در منطقه لهندور مشاهده شد؛

تولد خارج از فصل زادآوری توله پلنگ در پارک ملی گلستان + تصاویر

1403-08-01 03:08:42
0
18
تولد خارج از فصل زادآوری توله پلنگ در پارک ملی گلستان + تصاویر
<p style="text-align: justify;"><strong><span style="font-size: 8pt;">توله پلنگ نورس خارج از فصل زادآوری در پارک ملی گلستان مشاهده شد.</span></strong></p>

به گزارش کلاله خبر به نقل از نیلکوه، یک قلاده توله پلنگ در پارک ملی گلستان خارج از فصل زادآوری متولد شد.

از حدود سه سال قبل محیط‌زیست گلستان با همکاری یک موسسه غیردولتی حیات‌وحش (موسسه حیات‌وحش میراث پارسیان) پایش پلنگ در پارک ملی گلستان آغاز کرد.

5 بهمن‌ماه سال جاری درحالی‌که محیط‌بانان و دو کارشناس این موسسه مشغول پایش در منطقه لهندور در پارک ملی گلستان بودند، با یک توله پلنگ تازه متولدشده که بین بوته‌ها مخفی‌شده مواجه می‌شوند.

این کارشناسان موفق به عکس‌برداری از پلنگ شده و پس‌ازآن منطقه را بدون هیچ‌گونه دخالت انسانی به‌منظور مراجعت مادر این توله پلنگ ترک می‌کنند.

زمان جفت‌گیری پلنگ در زمستان است و دوران بارداری آن‌ها حدود ۹۰ روزبه طول می‌انجامد و عمدتاً توله پلنگ‌ها در فروردین و اردیبهشت‌ماه متولد می‌شوند.

تولد این توله پلنگ یک اتفاق نادر و عجیب است به‌طوری‌که کارشناسان از جسته و دندان‌های این توله پلنگ حدس می‌زنند عمر آن نزدیک به دو ماه باشد.

در طرح پایش پلنگ در پارک ملی گلستان نیمی از مساحت پارک ملی گلستان توسط دوربین‌های تله‌ای پایش می‌شوند و کارشناسان امیدوار هستند بتوانند در آینده‌ای نزدیک در فاز دوم تمام پارک را پوشش دهند.

شایان‌ذکر است پلنگ‌ها که از گونه‌های باارزش گربه‌سانان در پارک ملی گلستان محسوب می‌شوند و با تهدید مواجه هستند.

عکس: پوریا سپهوند

nilkooh904 1

nilkooh904 1

nilkooh904 1

نظرات

متاسفانه نظری هنوز درباره این مطلب منتشر نشده

ثبت دیدگاه

خانه شهرستان گلستان اخبار